Sökning: "Emily Johannesson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Emily Johannesson.

  1. 1. Vi har missat något här... : - En jämförande flerfallsstudie om yrkesverksammas arbetssättoch kompetens gällande barn i ofrivillig tystnad i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sabina Norman; Emily Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; interview; involuntary silence; preschool; preschoolteacher; special educator; speech therapist; Blyga barn; barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; intervju; logoped; ofrivillig tystnad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har en rättighet att få sin röst hörd men denna rättighet är inte i allasituationer vare sig självklar eller enkel att iscensätta. Styrdokument för förskolan lyfter alladenna rättighet men i verksamheten visar sig grupper av barn där denna rättighet är svår attuppfylla. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emily Johannesson; Claudia Gerasovska; [2023]
    Nyckelord :bilingualism; mathematics; multilingualism; multilingual students; problem-solving.;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore the unique needs and strengths of multilingual students when learning math and problem-solving and how the teacher should create the education with problem-solving for multilingual students. The result is based on these two questions that were developed in relation with the purpose. LÄS MER

  3. 3. Ute eller inte? : Hur pedagoger i förskolan ser på utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jennie Zetterqvist; Emily Johannesson; [2014]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagog; förskola; barn; läroplan; lek; förskolegård;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och uppmärksamma pedagogers syn på utomhuspedagogik samt att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som upplevs med utomhuspedagogik. Studien kan även ge en inblick i vad pedagogerna gör tillsammans med barnen under utevistelsen, samt hur de använder miljön för att främja lärandet hos barnen i sin verksamhet. LÄS MER