Sökning: "Emma Andersson förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Emma Andersson förskolan.

  1. 6. ”Stopp! Nu pratar vi svenska för annars förstår inte jag och då kan jag bli ledsen” : Förskollärare resonerar om arbete med inkludering av modersmål i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Annas Eriksson; Emma Andersson; [2021]
    Nyckelord :modersmål; inkludering; förskola; social; olikheter; undervisning;

    Sammanfattning : I och med att det har kommit många nyanlända barn till Sveriges förskolor har det också blivit allt mer aktuellt och nödvändigt att arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 14) anges det att förskollärare ska arbeta för att främja barns alla språk, vilket inkluderar modersmålet. LÄS MER

  2. 7. Exkludering : Hur förebygger vi det?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Andersson; Nour Nazir; [2021]
    Nyckelord :inkludering; exkludering; förskola; pedagog; barn; unicitet;

    Sammanfattning : Inledning Vi har valt att utföra en studie kring begreppet exkludering. Efter noggrann litteraturgenomgång har vi insett att begreppet ’exkludering’ ofta samverkar med begreppet ’inkludering’. Läroplanen (Lpfö 18, s. LÄS MER

  3. 8. Flicka eller pojke, spelar det någon roll? : En kvalitativ studie om jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Olsson; Linda Andersson; [2020]
    Nyckelord :Jämställdhet; Genus; Kön; Förskola; Könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att undersöka förskollärares och barnskötares egna perspektiv angående jämställdhet i förskolan och hur de upplever sitt arbete med jämställdhet i förskolan. Undersökningen har utgått från en kvalitativ metod och det sociokulturella perspektivet som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 9. Konflikter i förskolan med de yngsta barnen-Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Andersen; Andersson Emma; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; yngsta barnen; förskollärare; konflikt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om hur förskollärare beskriver arbetet med hantering av konflikter mellan barn och förskollärare-barn. Studien är en kvalitativ undersökning och semistrukturerade intervjuer har använts för datainsamling och studien har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. LÄS MER

  5. 10. FÖRSKOLLÄRARES RELATIONSKOMPETENS : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver sitt relationsinriktade arbete med barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Eriksson; Emma Andersson; [2019]
    Nyckelord :anknytning; förskola; förskollärare; relationer; relationsskapande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra förskollärares relationsinriktade arbete i förskolanmed fokus på relationen mellan förskollärare och barn. Studien innefattar en kvalitativmetod och resultatet bygger på semistrukturerade intervjuer med åtta verksammaförskollärare. LÄS MER