Sökning: "Emma Boman"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Emma Boman.
1. Normer i mångreligiösa klassrum : Lågstadielärares erfarenheter av att bedriva en inkluderande religionsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera lågstadielärares erfarenheter och uppfattningar av att bedriva en inkluderande religionsundervisning i mångreligiösa klassrum. Syftet besvaras genom frågeställningar om lärarnas erfarenheter av utmaningar och möjligheter, motstridiga normer i förhållande till skolans värdegrund samt lärares uppfattningar om stöd från styrdokument. LÄS MER
2. Det är inte helt tvärenkelt : En kvalitativ studie om de faktorer som påverkar offentlig sektor i arbetet med att uppnå digital tillgänglighet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : According to the law, websites within the public sector must be accessible to all citizens. Currently, around 20% of Sweden's population has some form of disability. Therefore, the importance of good digital accessibility can be crucial for accessing information or conducting business with the public sector. LÄS MER
3. Hellre medveten än hållbar? : En kvalitativ studie kring spårbarhet inom mode- och textilindustrin utifrån svensk samtida konsumtionskultur.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : This bachelor’s thesis is written by Emma Derwinger and Johanna Boman (2023), Division of Fashion Science Studies, Lund University. The study titled “Hellre medveten än hållbar?” aims to analyze and understand the use of traceability within the fashion- and textile industry and how relevant this tool of awareness is for consumers today. LÄS MER
4. På TAL om grunden : En intervjustudie av nio lärares arbete med och för taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visar att taluppfattning är grundläggande för elevers förståelse och utveckling av matematik. Läraren har en central roll i att utveckla elevers taluppfattning. Denna kvalitativa studie undersöker hur nio lärare arbetar med och för taluppfattning hos elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER
5. Taluppfattning – något helt grundläggande : En kunskapsöversikt av undervisningsmetoder som främjar taluppfattning i de tidiga skolåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Taluppfattning uppmärksammas utifrån forskning och styrdokument som en väsentlig del av matematikundervisningen i de tidiga skolåren. Syftet med denna kunskapsöversikt är att, utifrån en given definition av begreppet taluppfattning som omfattar åtta komponenter, sammanställa exempel på undervisningsmetoder som främjar utvecklingen av elevers taluppfattning. LÄS MER