Sökning: "Emma Karlsson lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Emma Karlsson lärare.

  1. 1. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Genusperspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Mårup; Anna Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Genus; Genusperspektiv; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Könsnormer;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER

  3. 3. Helklasskommunikation i problemlösning : En designstudie kring utformningen av en helklasskommunikation av hög kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Frisk; Emma Johansson; Emelie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Helklasskommunikation; hög kvalitet; matematik; problemlösning; teckenskapande; designstudie; designprinciper; Learning Design Sequences;

    Sammanfattning : Denna designstudie fokuserar på helklasskommunikation kring problemlösning. Syftet med studien är att praktiskt pröva designprinciper för hur en helklasskommunikation bör utformas för att uppnå en hög kvalitet samt hur elever synliggör ett teckenskapande. LÄS MER

  4. 4. Organiserande syften i praktiken : En studie om införlivandet av den didaktiska modellen organiserande syften i en lärares arbete med lärandeprogression i NO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Karlsson; Mikaela Påfvels; [2022]
    Nyckelord :Action research; didactic models; early elementary years; learning progres-sion; natural science education; organizing purposes; Aktionsforskning; didaktiska modeller; lågstadiet; lärandeprogression; NO-undervisning; organiserande syften;

    Sammanfattning : In educational research to date, many studies have tried to explain how to reduce the gap between theory and practice in science education. Parts of this research have been conducted through the medium of didactic models. LÄS MER

  5. 5. NEW PUBLIC MANAGEMENT I GYMNASIESKOLAN : Bildlärares nya förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emma Karlsson; [2022]
    Nyckelord :nyliberalism; new public management; bildämnet; bildlärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelse för hur new public management påverkat bildämnet i gymnasieskolan. Studien har utförts genom kvalitativa intervjuer med fyra bildlärare på tre gymnasieskolor och deras utsagor har analyserats utifrån en ramfaktorteori där ramfaktorerna är baserade på Anna Annerbergs påståenden om hur lärare påverkas av new publicmanagement. LÄS MER