Sökning: "Emma Lindström"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Emma Lindström.

  1. 1. “Vi kommer inte överleva om vi inte hittar nya läsare” : En kvalitativ intervjustudie om journalisters syn på interaktionen med unga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Malvina Lindström; Emma Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; sociala medier; journalistik; demokrati; kommersiell media; offentliga sfären;

    Sammanfattning : Social media platforms have become a natural part of gathering information and news consumption by the audience. Using social media as a journalistic tool is therefore valuable to reach target audiences, and through this, create a relationship with future subscribers. LÄS MER

  2. 2. Att vara eller att inte vara : En kvalitativ studie om nyexaminerade juriststudenters syn på anställningsbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emma Lindström; Nino Osmanagic; [2022]
    Nyckelord :Anställningsbarhet; kapitalformer;

    Sammanfattning : The concept of employability is being discussed much more frequently, and the demands to achieve it have increased throughout the years. Most notably, the responsibility for creating employability has shifted from being in the hands of society - to depend on the individual. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars erfarenheter av att ha ett barn med cancer : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Emma Lindström; Elin Roshed; [2022]
    Nyckelord :Cancer; Children; Experience; Parents; Treatment; Barn; Behandling; Cancer; Erfarenheter; Föräldrar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Årligen insjuknar cirka 400,000 barn världen över i cancer. I Sverige får ungefär 350 barn och ungdomar under 18 år en cancerdiagnos. I samband med att barn får cancerbehandling påverkas föräldrarna på många olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Den sociala konstruktionen av ålder och kompetens i förskolan : En diskurspsykologisk analys av pedagogers porträtteringar av 1-3 åringars kompetens

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Lindström Pettersson; Emma Herstorp Rönn; [2022]
    Nyckelord :Children s competence; age; subject position; interpretation repertoire; discourse psychology; children s view; preschool; didactics; approach; education; Barns kompetens; ålder; subjektsposition; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; barnsyn; förskola; didaktik; förhållningssätt; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera sociala konstruktioner av 1-3 åringars ålder och kompetens, genom att analysera hur pedagoger porträtterar de yngsta barnen. Detta görs genom diskurspsykologisk analys av pedagogers uttalanden i samtal om omsorg och undervisning, utifrån studiens tre frågeställningar; Hur talar förskollärare och barnskötare om 1-3 åringars kompetens? Vad framställs som sanningar om 1-3 åringars kompetens? Vilja subjektspositioner tillskrivs 1-3 åringar? Diskurspsykologi har agerat som både epistemologisk och metodologisk utgångspunkt i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Är det där en åsna? : En studie av estetiska lärprocesser i ett ämnesöverskridande arbete mellan bild och religion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Helena Rystad Ploska; Emma Järpell; [2022]
    Nyckelord :subject integration; interdisciplinary collaborations; the subject of art; aesthetic learning;

    Sammanfattning : Subject integration between art and the school's other subjects is something that is often highlighted as positive. But Lindström (2012) emphasizes that there is a problem with talking unspecified about aesthetics in school and can lead to a neglect of the qualifications needed to integrate art, crafts and design with the school's "academic subjects". LÄS MER