Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers attityder gentemot matematik : könsskillnader och påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Blomqvist; Clara Martinsson; [2023]
    Nyckelord :matematik; attityder; kön; grundskoleelever;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to compile and analyze what international researchers say about pupils' attitudes toward mathematics in elementary school. Furthermore, the purpose of the literature review is to investigate whether there are gender differences in the attitudes toward mathematics. LÄS MER

  2. 2. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Skola, lärare och brottsförebyggande arbete : en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Alma Martinsson; Emma Hagberg; [2023]
    Nyckelord :Teachers; crime prevention; informative role; responsibility; lärare; brottsförebyggande; informativ roll; ansvar;

    Sammanfattning : This study has through a qualitative interview method studied teachers’ perception bout what responsibility they have in working to prevent crime, and how teachers, through their informative role, can raise awareness in students for the purpose of preventing victimization. The study has reported that every teacher who was interviewed perceived themselves to have a responsibility in working to prevent crime. LÄS MER

  4. 4. "Vadå ordföljd i svenska? Man hör ju hur det ska låta!" : En studie om svenska som andraspråkslärares explicita grammatikkunskaper.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Martinsson; [2022]
    Nyckelord :explicit; implicit; grammatik; kunskap; andrspråkslärare;

    Sammanfattning : Studien utgår från ett antagande om att lärare inom svenska som andraspråk bör ha högre explicita kunskaper än förstaspråkstalare av svenska som inte läst grammatik på högre nivå för att kunna stötta andraspråkseleverna i sin språkutveckling. Detta ställs även i relation till tidigare studier som undersökt lärares attityder till explicit grammatikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om barns inflytande i undervisningen i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lizette Martinsson; Emma Sjelvgren; [2022]
    Nyckelord :Inflytande; intresse; stark lärarkontroll; svag lärarkontroll; undervisning; barns perspektiv och förskola.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare synliggör barns inflytande i undervisningen. Med utgång i syftet framkom två frågeställningar. Dessa omfattar hur förskollärare resonerar samt hur arbetet ser ut för att synliggöra barns inflytande i undervisningen. LÄS MER