Sökning: "Emma Mj"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Emma Mj.

  1. 1. Rapporteringen som reser sig ur askan : En kvalitativ innehållsanalys av hur de svenska koranbränningarna gestaltas i Dagens Nyheter jämfört med Al Arabiya.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Vallin; Sonja Lagerwall; [2024]
    Nyckelord :Quran burning; framing; orientalism; occidentalism; blasphemy; freedom of speech; Islam;

    Sammanfattning : The freedom of speech, caricatures and satire, bans on veils and burning of the Koran have been reported and portrayed in different ways in several news media. The aim of this study was to analyze how the burnings of the Koran in Sweden are portrayed in Swedish media (Dagens Nyheter) compared to English-language Arabic media (Al Arabiya). LÄS MER

  2. 2. Aftonbladets gestaltning av koranbränningar, då och nu. : En kvalitativ innehållsanalys om hur Aftonbladets gestaltning av koranbränning förändrats med tiden.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Harpe; Alma Bolin; [2024]
    Nyckelord :Quran burning; framing; freedom of speech; hatecrime; Salwan Momika; Rasmus Paludan; Koranbränning; gestaltning; yttrandefrihet; hatbrott; Salwan Momika; Rasmus Paludan;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate how Quran burning is portrayed in Aftonbladet's reporting. The study is intended to examine three Quran burnings with each other in order to compare Aftonbladet's reporting. LÄS MER

  3. 3. “Alla ser ut att må toppen men man vet att det finns en annan sida av det också” : Unga kvinnors berättelser om hur de framställer sig själva och sina liv på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sanna Andersson; Emma Wallin; [2023]
    Nyckelord :Unga kvinnor; självkänsla; Instagram; fokusgrupper; Gestaltningsteorin och Symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : This study examines how young women portray themselves and their lives on Instagram. The platform is today a very popular social network with a lot of power and influence that is used on a daily basis by young women. LÄS MER

  4. 4. “Vi kommer inte överleva om vi inte hittar nya läsare” : En kvalitativ intervjustudie om journalisters syn på interaktionen med unga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Malvina Lindström; Emma Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; sociala medier; journalistik; demokrati; kommersiell media; offentliga sfären;

    Sammanfattning : Social media platforms have become a natural part of gathering information and news consumption by the audience. Using social media as a journalistic tool is therefore valuable to reach target audiences, and through this, create a relationship with future subscribers. LÄS MER

  5. 5. Trendigt med könsdiskriminerande reklam? : En kvalitativ innehållsanalys som studerar Reklamombudsmannens fällda beslut under 2021

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Blom; Matilda Svensson; [2022]
    Nyckelord :Gender; stereotypes; advertising; sexist; gender-discriminatory; Kön; stereotyper; reklam; sexistisk; könsdiskriminerande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain comprehensive knowledge about gender-discriminatory practices within advertising used in Sweden. This research intends to convey this to the reader through completing the following objectives. Firstly, to showcase how advertisers portray both genders in sexist ways. LÄS MER