Sökning: "Emma Nord"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Emma Nord.

  1. 1. ”The West and the Rest” : Nationell identitet i bildläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; [2023]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Diskurs; Eurocentrism; Konsthistoria; Läromedel; Makt; Vithet; Visuell kultur;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är hur normativa beskrivningar av konsthistoria i ett bildläromedel riskerar att reproducera historiska och nutida föreställningar om skillnader mellan ”vi” och ”de andra”. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser om vithet och eurocentrism i bildämnet som synliggörs i läromedel samt att utmana hegemoniska diskurser om vithet och eurocentrism. LÄS MER

  2. 2. Rättvis omställning : En narrativ studie om Norrlands industriomvandling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Maja Renntun; Emma Nord; [2022]
    Nyckelord :Just transition; climate transformation; climate goals; European green deal; industrial transformation; justice claims; narrative; policies; national climate policy; regional development; local responsibility; Rättvis omställning; klimatomställning; klimatmål; EU:s gröna giv; industriomvandling; rättviseanspråk; narrativ; policys; nationell klimatpolitik; regional utveckling; kommunalt ansvar;

    Sammanfattning : För att stödja regioner och industrier att minska växthusgasutsläppen och nå Europeiska unionens mål om klimatneutralitet till år 2050 har EU tagit fram färdplanen “Den gröna given” och fonden för en rättvis omställning (FRO). FRO syftar till att minska negativa socioekonomiska konsekvenser som följer av omställningen mot mindre kolintensiva processer i sårbara regioner och industrier. LÄS MER

  3. 3. Färgblind bildundervisning : vithetsnormen inom bildpedagogikens ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; Emma Carneholm; [2022]
    Nyckelord :bildpedagogik; diskriminering; normkritik; policy; rasism; visuell kultur; vithetsnorm;

    Sammanfattning : From vague policies regarding racism to challenges within the classroom, from a lack of power to a lack of understanding, racism is constantly perpetuated throughout all the links of the education policy chain. This literature review examines reports and articles regarding racism within visual arts education, and the many ways that whiteness as a norm is produced, and reproduced both inside, and outside the classroom, and how racism can be counteracted. LÄS MER

  4. 4. Kriminalvårdarens yrkesroll : En kvalitativ studie om kriminalvårdares upplevelser om vilka förväntningar som finns på deras yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ellen Nord; Emma Svensson; [2021]
    Nyckelord :prison guards; roles; conflicting expectations; role conflict; gender differences; kriminalvårdare; roller; motstridiga förväntningar; rollkonflikt; genusskillnader;

    Sammanfattning : En kriminalvårdare bemöter många olika förväntningar på sig i sin yrkesroll, och att veta vad som förväntas av en är en viktig faktor för arbetsmiljön och hälsan. Därav är syftet med denna studie att undersöka kriminalvårdares upplevelser om vilka förväntningar som finns på deras yrkesroll inom organisationen och vilka negativa konsekvenser detta kan medföra. LÄS MER

  5. 5. "Jag bedriver inte simundervisning, jag kontrollerar simkunnighet." : en studie om hur idrottslärare bedriver och utformar sin simundervisning i grundskolan

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Lindbäck; Jenny Nord; [2017]
    Nyckelord :Swimming education; swimming in school; physical education; teachers in physical education; frame factors; Simundervisning; simning i skolan; idrott och hälsa; idrottslärare; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur idrottslärare i grundskolan bedriver och utformar sin simundervisning. Vilka möjligheter eller hinder anser idrottslärare påverkar deras simundervisning? Hur gör idrottslärare för att alla elever ska nå kunskapskraven i simning? Hur konkretiserar idrottslärare kunskapskraven i simning? Metod Denna studie består av intervjuer utförda med sex idrottslärare på grundskolan. LÄS MER