Sökning: "Emma Orre"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Emma Orre.

  1. 1. Skrivverktyg - Penna eller dator?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Orre; Linnéa Fransson; [2021]
    Nyckelord :elevtexter; skrivprocess; digitala verktyg; kunskapskriterier; penna; papper; dator.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elevtexter förbättras om eleverna skriver på digitala verktyg istället för med penna och papper. Studien bygger på 40 elevtexter där 20 är skrivna för hand och 20 är skrivna på dator. Alla elevtexterna är skrivna av elever i årskurs 3 som går på två olika skolor i Mellansverige. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på flerspråkighet : Teachers' perspective on multilingualism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Orre; Linnéa Fransson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; perspektiv; arbetssätt; grundlärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundlärares perspektiv på flerspråkighet samt hur grundlärare uppger att olika arbetssätt gynnar flerspråkighet. Studien är avgränsad till grundlärare i årskurser F-3 i en kommun i Mellansverige. Studien grundas på en kvantitativ datainsamlingsmetod där digitala enkäter används. LÄS MER

  3. 3. ”Drama – ett bra komplementtill det talade språket?” : En jämförande studie av förskolan och skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Hising; Anna Orre; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik förskola skola drama språk;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att granska hur förskollärare respektive lärare uppfattar drama som metod, deras val eller bortval av detta arbetssätt samt hur drama kombineras med barns och elevers språkutveckling. Kvalitativa respondentintervjuer är det metodval som denna studie baseras på vid undersökandet av syfte och frågeställningar. LÄS MER