Sökning: "Emma Söderström"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Emma Söderström.

  1. 1. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Alma Svensson; Emma Söderström; [2024]
    Nyckelord : Low arousal approach; inclusion; preschool teachers approach; challenging behavior; categorizing ; Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskollärares förhållningssätt; utmanande beteende; kategoriserin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER

  2. 2. How Laboratory Activities Affect Motivation : A Study of Student Motivation in the Physics Laboratory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emil Sarling; Emma Söderström; [2023]
    Nyckelord :physics; laboratory; labs; motivation; attribution theory;

    Sammanfattning : Laboratory work and student motivation are two lead roles in physics education. Laboratory work provides a strategy to help students conceptualise about physical phenomena while student motivation is a more general but no less crucial part of all education and education research. LÄS MER

  3. 3. Challenges and Strategies in Physics Laboratory Work : For Teachers in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emma Söderström; [2022]
    Nyckelord :physics; laboratory; labs; challenges; strategies; fysik; laborativt; labbar; utmaningar; strategier;

    Sammanfattning : Experimental laboratory work is expected to improve learning in physics education. Considering this, many studies focus on the impact of experimental laboratory activities on students’ learning and on what factors may affect the efficiency of laboratory work. LÄS MER

  4. 4. Hur uppfattar fritidspersonalen att elevgruppens storlek påverkar den fritidspedagogiska verksamheten?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Lindahl; Emma Söderström; [2021]
    Nyckelord :Gruppstorlek; fritidshem; pedagogiskt uppdrag; personaltäthet; relationsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka fritidspersonalens uppfattningar av huruvida elevgruppens storlek anses påverka verksamhetens arbetssätt och det pedagogiska uppdraget. Studien är kvalitativ och grundar sig i fem semistrukturella intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Ett normkritiskt förhållningssätt : En vetenskaplig essä,om synliggörandet av negativa normstrukturer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Lynch; Patrik Söderström; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; Intersectionality; Virtue ethics; Discourse ethics; Normkritisk pedagogik; Intersektionalitet; Dygdetik; Diskursetik;

    Sammanfattning : Norm criticism is a well-spoken topic in the Swedish after-school center, never has the gender and race aspect been so debated as now. In this candidate thesis, norm criticism in the Swedish after-school center, is brought to the surface and put into the perspective of intersectionality through two cases. LÄS MER