Sökning: "Emojier"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Emojier.

  1. 1. Inte bara en känsla : En jämförande analys av grafikoners användning och funktion i en Facebookgrupp 2012 och 2022

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Stenberg; [2022]
    Nyckelord :CMC; netspeak; computer-mediated discourse analysis; pragmatic function; graphicons; emoticons; emojis; stickers; Facebook; social media; CMC; internetspråk; datormedierad diskursanalys; pragmatisk funktion; grafikoner; emotikoner; emojier; dekaler; Facebook; sociala medier;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen bidrar till nya möjligheteter och sätt att kommunicera på nätet. Grafikoner introduceras successivt i Facebook och andra sociala medier och erbjuder nya funktioner för användare. I denna studie görs en jämförande analys av grafikoners användning och pragmatiska funktioner i en Facebookgrupp mellan 2012 och 2022. LÄS MER

  2. 2. Ljudmiljöer i form av emojier : En kvalitativ receptionsstudie om hur unga vuxna emojisätter olika ljudmiljöer

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Matilda Krantz; [2021]
    Nyckelord :Emoji; ljudmiljö; emotioner; tonalitet; unga vuxna; socialsemiotik; konnotation; denotation; skog; kök;

    Sammanfattning : Denna undersökning vill fylla kunskapsluckan om huruvida emojier och ljud kan komplettera varandra i vardagssituationer där användare av sociala medier inte kan höra det tillhörande ljudet till videon som spelas upp på deras smarttelefon. I denna uppsats undersöks hur unga vuxna emojisätter två olika ljudmiljöer för att ta reda på vilka emoji-mönster som kan identifieras samt vad i ljudet som väcker associationer till de emojier som deltagarna valt ut. LÄS MER

  3. 3. EMOJIER I EN NYHETSKONTEXT PÅ SOCIALA MEDIER : Läsarens uppfattning av P3 Nyheters trovärdighet, objektivitet och professionalitet.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Alvarsson; Gunnar Orvegård; [2021]
    Nyckelord :Mediaexponering; gestaltning; journalism; emojier; sociala medier;

    Sammanfattning : The usage of emojis in marketing strategies and as a digital and social shortcut for emotional response has risen significantly since their creation and subsequent launch in the late nineties. With over three thousand emojis available as of 2019 and, according to Facebook, over five billion sent each day on their instant messaging service, the breadth of their influence and societal importance is unquestionable. LÄS MER

  4. 4. Män och kvinnor på Tinder En jämförande undersökning av hur en framställer sig, i ord och med emojier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Agnes Hillert; [2019-09-19]
    Nyckelord :Tinder; emoji; chatt; sociolingvistik; genusanalys;

    Sammanfattning : Detta är en sociolingvistisk undersökning med en kvantitativ analys av tematiken i profiltexter på Tinder. Syftet är att studera hur män respektive kvinnor framställer sig i sina profiltexter, i ord och med emojier. Det finns två forskningsfrågor: 1. Vilka teman tar män respektive kvinnor upp i ord? 2. LÄS MER

  5. 5. Avtalsbunden genom emojis? : Om digitala uttryckssymboler som tolkningsdata för avtalsbundenhet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sophia Nyberg Altman; [2019]
    Nyckelord :avtal; avtalsbundenhet; tolkningsdata; digitala tolkningsdata; viljeförklaring; digital viljeförklaring; emoji; emojis; emojier; konkludent handlande; passivitet;

    Sammanfattning : I uppsatsen har behandlats vilka förutsättningar det finns enligt svensk rätt för avtalsbundenhetatt uppstå genom kommunikation baserat på emojier. För att uppnå uppsatsens syfte har utretts(1) hur avtalsmekanismen fungerar traditionellt och digitalt, (2) om det finns tillbörligaalternativa former för avtalsslut, (3) hur emojin ter sig som tolkningsdata för avtalsbundenhetoch (4) om avtalstolkning kan reda ut eventuella svårigheter i att tolka emojin. LÄS MER