Sökning: "Emotional benefits"

Visar resultat 6 - 10 av 141 uppsatser innehållade orden Emotional benefits.

  1. 6. 'Ukraine Is Alive' Ukrainian Music-Making in Swedish Emergency Residencies : The impact of war, displacement, migration and networks

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Hanna Hellström; [2023]
    Nyckelord :artist residencies; forced migration; music; displacement; Ukraine; identity; belonging; non-belonging; translocality; transcultural capital; social inclusion; refugee experience;

    Sammanfattning : In February 2022 Russia’s invasion of Ukraine started the war that would lead to the largest refugee crisis in Europe since World War II. In response to the war, SWAN, the Swedish Artists Residency Network, initiated the project Emergency residencies. LÄS MER

  2. 7. Patientens upplevelse av vårdmötet vid prehospital akutsjukvård : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Catarina Fahlqvist; Alejandro Sobrino Grande; [2023]
    Nyckelord :Ambulance; Patient experience; Prehospital care; Prehospital emergency care; Ambulans; Patientupplevelse; Prehospital sjukvård; Prehospital akutsjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska definitionen på prehospital akutsjukvård är omedelbara medicinska åtgärder som vidtas utanför vårdenhet och vidare benämns prehospital ambulanssjukvård som hälso- och sjukvård som utförs i eller i anslutning till ambulans. Sedan 1980-talet har den prehospitala akutsjukvården i Sverige utvecklats inom forskning, kompetens och utrustning. LÄS MER

  3. 8. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER

  4. 9. Finns det könsskillnader i upplevt funktionshinder relaterat tillhörselnedsättning? : En studie om upplevd nytta av rehabilitering och hörapparater

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Tabarak Ahmed; [2023]
    Nyckelord :hearing loss; gender differences; social; emotional; audiological rehabilitation; HHIE Hearing Handicap Inventory for the Elderly ;

    Sammanfattning : Background: The consequences of hearing loss vary and can include both emotional and social impacts, such as social isolation and decreased self-confidence. Communication limitations resulting from hearing loss can also affect participation in social relationships, which can lead to social withdrawal. LÄS MER

  5. 10. Mammors upplevelser av amningen de två första veckorna efter förlossningen : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Ulrica Bergsvind; Linda Larsson; [2023]
    Nyckelord :breastfeeding; newborn; mother´s experience; support; qualitative interview study; amning; kvalitativ intervjustudie; mammans upplevelse; nyfödd; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är väl känt att amning under barnets första levnadsperiod ger positiva effekter för både mamma och barn men är även viktigt ur ett folkhälsoperspektiv. Trots väldokumenterade fördelar för både mamma och barn har amningsfrekvensen sjunkit i Sverige. LÄS MER