Sökning: "Employee retention need of the study"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Employee retention need of the study.

  1. 1. Attraktiv arbetsplats : En studie i organisatorisk utveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Tyra Mellin; Nalin Watti; [2023]
    Nyckelord :change management; commitment; continuous improvements; employer branding; great place to work; leadership; respect for people; sensemaking; total quality management; arbetsgivarvarumärke; attraktiv arbetsplats; delaktighet; förändringsledning; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; respect for people; sensemaking; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Studien har genomförts på en svensk organisation som står inför en branschomställning vilket innebär att rekryteringsbehovet ökar och fler medarbetare behöver anställas. Syftet med studien är att undersöka vad en attraktiv arbetsplats är, hur attraktiva arbetsplatser skapas, om det går att mäta och hur den studerade organisationen förhåller sig till det. LÄS MER

  2. 2. Motivation and retention : En studie om att behålla medarbetare utifrån ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Matilda Svensson; Sejla Memic; [2023]
    Nyckelord :Motivation; employee retention; competence supply; Hetzberg two factor theory; motivational factors; health and social care; Motivation; retention; kompetensförsörjning; Herzbergs tvåfaktorsteori; motivationsfaktorer; vård- och omsorg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag är kompetensförsörjning ett stort problem inom den kommunala vård- och omsorgssektorn. Många medarbetare väljer att avsluta sina anställningar och personalomsättningen är hög. Samtidigt ökar andelen äldre vilket gör att behovet av kompetent personal som kan utöva en säker vård ökar. LÄS MER

  3. 3. Employee Turnover in Warehouses : Exploring the Role of Internal Marketing Strategies in Consulting Firms

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Sina Kowssarie; Simon Mansour; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates internal marketing strategies in consulting firms, focusing on employee retention and turnover in warehousing roles. Employing a qualitative, interpretivist approach within a phenomenological design, the research examined two primary questions: "What internal marketing initiatives encourage employee retention?" and "What factors drive employee turnover in warehousing positions?" The study utilized purposeful sampling, ensuring the trustworthiness of results through measures for credibility, transferability, dependability, and confirmability. LÄS MER

  4. 4. Hur ett företag i Sverige kan se på intern- och informell rekrytering samt hur deras urvalsprocess kan se ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hannes Corbett; Christopher Lindström; [2022]
    Nyckelord :internal recruitment; informal recruitment; selection process; form of recruitment; internrekrytering; informell rekrytering; urvalsprocess; rekryteringsform;

    Sammanfattning : Många forskare har tidigare betonat att anställda är en av organisationens viktigaste resurser, vilket innebär att det är viktigt för rekryterare att välja ut och anställa "rätt" medarbetare. Rekryteringsprocessen och urvalet av nya medarbetare är kärnverksamheten för personlig hantering och är mycket viktig i en organisation. LÄS MER

  5. 5. The effect of social relationships on employee retention in a remote working context : A qualitative case study on which Talent Management practices an organisation use to retain talented employees in a remote context

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Svensson; Linn Danielsson Wiksell; [2021]
    Nyckelord :Talent Management; Responsible Talent Management; Inclusive TM; Employee retention; Remote work; Work from home;

    Sammanfattning : Talent Management (TM) is a well-used practice to identify, attract, develop, and retain the most valuable resource in an organisation: talented employees. The concept TM emerged when organisations started to detect increased demands and technological changes in the business market. LÄS MER