Sökning: "En demokratisk skola för ett demokratisk samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden En demokratisk skola för ett demokratisk samhälle.

  1. 1. Från monolog till dialog : En kvalitativ textanalys av Luleå kommuns hantering av Framtidens skola och den fortsatta förändringen av skolstrukturen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Olivia Edman; [2022]
    Nyckelord :Deliberation; medborgardialog; demokratisk förändring; skolpolitik; representation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka i vilken utsträckning Luleå kommun använt sig av deliberativa demokratiteoretiska principer vid hanteringen av kommunens förändring av skolstrukturen. Med hjälp av deliberativ demokratiteori analyseras material relaterat till utredningarna år 2016 och 2022 för att få svar på hur väl kommunens agerande och yttranden stämmer överens med teorins ideal. LÄS MER

  2. 2. Teknikämnet i grundskolan : en studie av Problemrepresentationer i teknikämnet reflekterat mot ett bildningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Peder Strömqvist; [2021]
    Nyckelord :Bacchi; bildning; innehållsanalys; kategorial bildning; Klafki; kursplan; problemrepresentation; teknikämnet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Teknikämnet är ett ungt ämne som söker sin roll i skolan och följsamhet till det teknikintensiva samhällets utveckling. Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur teknikämnet i grundskolans senare årskurser motiveras och konstrueras i kursplanen. LÄS MER

  3. 3. En digitaliserad läsundervisning och dess påverkan på läsförståelsen : En litteraturstudie om läsförståelseprocessen till en demokratisk läsare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Andersson; Emma Hellström; [2020]
    Nyckelord :digitala medier; läsförståelse; digital kompetens; läsmotivation; grundskola; läshastighet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser hur digitala läsverktyg kan skapa möjligheter för elevers läsförståelse. I ett digitaliserat samhälle ställs krav på både skola och lärare vid användning av digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Med de demokratiska glasögonen på : Hur fungerar fostran till goda och aktiva medborgare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Listerman Nilsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur undervisningen, i ämnet samhällskunskap iårskurs 4-6, styrs och formas av styrdokumenten samt hur lärarna kan bidra till att utvecklaeleverna till framtida demokratiska samhällsmedborgare. Studien består av tre olika metoder. LÄS MER

  5. 5. SO-lärares relationsarbete ur ett socioekonomiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Roos; Michaela Davidsson; [2019]
    Nyckelord :demokratisk medborgare; elever; förtroende; fostran; medborgarämne; relationer; relationell pedagogik; SO; undervisning; socioekonomisk status;

    Sammanfattning : Relationsarbetet har en dubbel bemärkelse: att utveckla och upprätthålla goda relationer till elever, samt att praktiskt undervisa om relationer kopplat till SO-ämnet. De båda bemärkelserna strävar åt samma håll, att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER