Sökning: "En elev en dator"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden En elev en dator.

  1. 1. The One Laptop per Child (OLPC) in secondary school (4-9)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara El- Halwani; Fatima Hallal; [2023]
    Nyckelord :Education; One laptop per child OLPC ; 1:1; Technology; secondary school; advantages; disadvantages.;

    Sammanfattning : In Sweden, it has become exceedingly uncommon to come across a classroom without computers, as computer-assisted learning has become prevalent. This study aims to examine the positive and negative aspects of implementing a one laptop per child (OLPC) policy in Swedish secondary schools in the learning process. LÄS MER

  2. 2. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Digitala instruktioner i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Hemmingsson; [2021]
    Nyckelord :dator; digitala instruktioner; självständighet; slöjd;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur digitala instruktioner i slöjd kan bidra till att hjälpa elever och lära sig att ta in kunskaper på ett bredare sätt än att bara få muntliga instruktioner och genomgångar från läraren. Studien är främst från ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Handskrift i jämförelse med digital skrift : En undersökning om handskrift och digital skrifts påverkan på elevers skrivinlärning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Gunnarsson; Erik Åhman; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskolan; handskrift; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skapad för att belysa om syftet som är att jämföra skrivandet pådigitala verktyg och att skriva för hand. Vad finns det för positiva samt negativa effekter när man väljer att implementera dessa resurser i klassrumsundervisningen? Forskningsöversikten grundar sig i 13 artiklar som hittats med hjälp av söksträngar från databaserna ERIC och SwePub samt genom manuella sökningar. LÄS MER

  5. 5. Skrivverktyg - Penna eller dator?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Orre; Linnéa Fransson; [2021]
    Nyckelord :elevtexter; skrivprocess; digitala verktyg; kunskapskriterier; penna; papper; dator.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elevtexter förbättras om eleverna skriver på digitala verktyg istället för med penna och papper. Studien bygger på 40 elevtexter där 20 är skrivna för hand och 20 är skrivna på dator. Alla elevtexterna är skrivna av elever i årskurs 3 som går på två olika skolor i Mellansverige. LÄS MER