Sökning: "En fallstudie av H M och Zara"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden En fallstudie av H M och Zara.

  1. 1. Persuasive technology för hållbar konsumtion : En kvalitativ studie om e-handelsplatsers möjligheter att påverka attityder gentemot hållbar konsumtion inom textilindustrin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Maja Furtenbach; Elsa Burholt; [2021]
    Nyckelord :persuasive technology; e-handel; attitydförändring; textilindustri; klädindustri; hållbar konsumtion; e-handelsplatser; TFT-ramverket;

    Sammanfattning : Människan förlitar sig alltmer på att teknologi ska lösa komplexa problem i framtiden och klimatförändringar är något som ständigt diskuteras i denna kontext. I och med ökade utsläpp arbetar företag för att hitta tekniska lösningar för att minska sin klimatpåverkan. LÄS MER

  2. 2. Fast fashion i modeindustrin : En kamp mot klockan

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Karin Göranson; Annika Hansson; [2010]
    Nyckelord :fast fashion; leverantörskedjan; agile; quick response; tiden; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som inom fast fashion har påverkat företagen på den internationella modemarknaden. Världen har förändrats och konsumenter ställer högre krav på modeföretag. Tiden blir en allt mer drivande faktor i och med att leverantörskedjor utvecklar kortare ledtider. LÄS MER

  3. 3. Nyetablering av företag inom detaljhandelsbranschen En fallstudie av Zara

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Heikkilä; Anna Johansson; [2008-01-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : BAKGRUND OCH PROBLEM: Konsumtionen på detaljhandelsmarknaden i Sverige har ökat de senaste åren och är den tredje starkaste i Europa. Detaljhandeln har internationaliserats och fler utländska aktörer lockas att etablera sig i Sverige. Den spanska klädkedjan Zara som är en del av Inditexgruppen öppnade sin första butik i Sverige år 2003. LÄS MER

  4. 4. Det upplevda varumärket : En fallstudie av H&M och Zara

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Sara Ganrot; Katarina Edgren; [2005]
    Nyckelord :Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : I dagens konsumtionssamhälle blir det allt viktigare att positionera sig rätt i kundens medvetande för att uppnå den önskade imagen. Nuförtiden räcker det inte längre att erbjuda funktionella värden utan även de emotionella har fått en betydande roll för kundens uppfattning av företaget. LÄS MER