Sökning: "En kvalitativ intervjustudie om hur lärare undervisar om"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden En kvalitativ intervjustudie om hur lärare undervisar om.

  1. 1. Är det rimligt? : En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser av att undervisa om rimlighetsbedömning vid algoritmräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nils Bond-Waldefeldt; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Rimlighet; Algoritmer; Taluppfattning; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Elevers förmåga att kunna göra rimlighetsbedömningar i matematiken påverkas i stor utsträckning av vilken undervisning de möter. Rimlighetsbedömning är något som finns med i det centrala innehållet för samtliga årskurser i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Matematikens tal : En kvalitativ intervjustudie om lärarens metoder för att främja elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Zahraa Al-Sultani; [2023]
    Nyckelord :muntlig kommunikationsförmåga; matematikundervisning; samtal; formativt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur lärare beskriver hur de arbetar med muntlig kommunikation i matematikundervisningen. Vidare består syftet också i att belysa hur lärare upplever att den muntliga kommunikationsförmågan påverkar elevernas lärande i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  5. 5. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER