Sökning: "En kvantitativ studie om ledarskap och grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden En kvantitativ studie om ledarskap och grupp.

  1. 1. Transformerande ledarskap inom junior ishockey : Effekter av en intervention i behovsstödjande ledarskap mot junior ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Victor Nordkvist; Simon Norlander; [2024]
    Nyckelord :Transformerande ledarskap; ledarskap; lagidrott; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien var att undersöka spelares uppfattning om deras ledares ledarskap inom SDT och framför allt om interpersonella beteenden, som är områden som ligger till grund för en behovsstödjande lärandemiljö och ett transformativt ledarskap och ifall deras uppfattning förändrades efter en intervention. De sex frågeställningar som var centrala för studien var: Kan en intervention inom transformativt ledarskap riktat mot tränare, förändra spelarnas uppfattning om deras tränares ledarskap inom 1) autonomistödjande (AS), 2) kompetensstödjande (KS), 3) tillhörighet (T), 4) autonomimotverkande (AM), 5) kompetensmotverkande (KM) och 6) tillhörighetmotverkande (TM)?  Metod: Metoden som vi använde oss av var en kvantitativ enkät samt ett utbildningstillfälle (intervention) med tränare. LÄS MER

  2. 2. Leadership and the effects of remote work : A case study of a Nordic insurance company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :DAVID SVENSSON; JOHAN KOISTINEN; [2021]
    Nyckelord :Remote work; Leadership; Communication; Self-leadership; Coaching Controlling; Hemarbete; Ledarskap; Kommunikation; Självledarskap; Coaching Kontroll;

    Sammanfattning : Digitalization and technological development have created an opportunity to modernize traditional office-based workplaces. The Covid-19 pandemic became a breaking point when forcing companies to work remotely, which led to them being organizationally unprepared. LÄS MER

  3. 3. Ledarskap inom äldreomsorgen : En kvantitativ studie om sambandet mellan upplevelsen av ledarskap och chefens kommunikation, motivation, konflikthantering och närvaro

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jenny Eriksson; Sara Klaesson; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; äldreomsorg; undersköterskor; vårdbiträden; chef; kommunikation; motivation; konflikthantering; närvaro;

    Sammanfattning : Ledarskap är en viktig faktor för att en verksamhet ska fungera bra, och det är chefens uppgift att se till att det fungerar. Syftet med studien är att undersöka om chefens kommunikation, motivation, konflikthantering och närvaro påverkar upplevelsen av ledarskapet inom äldreomsorgen. LÄS MER

  4. 4. Konflikter och Känslor på Arbetsplatsen : En studie om sambandet mellan upplevd konfliktnivå, konflikthanteringsstil och ledares emotionella intelligens 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jasmine Frank; Jenny Larsson; [2020]
    Nyckelord :emotionell intelligens; konflikthanteringsstil; konfliktnivå; ledarskap; arbetsgrupp;

    Sammanfattning : Studien undersökte om chefers emotionellt intelligenta beteende och de anställdas egen konflikthanteringsstil predicerade den upplevda konfliktnivån i en arbetsgrupp. En kvantitativ enkätstudie utfördes och deltagare rekryterades online via det sociala mediet Facebook. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av att hitta sig själv - i läseboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Wendt; [2017]
    Nyckelord :diskursanalys; kritisk litteracitet; läsebok; mångkulturell; språklig socialisation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktWendt, Karin (2017), Betydelsen av att hitta sig själv - i läseboken. Significance of encountering oneself in early reading experience. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola, 90p.I Sverige har vi en skola för alla. LÄS MER