Sökning: "En tilltro till den egna förmågan"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden En tilltro till den egna förmågan.
1. Positiva orsaksnätverk för utförandet av fysisk aktivitet hos personer med långvarig smärta
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Background: Physical activity (PA) can impact chronic pain positively but it can be affected by both facilitating and hindering, e.g. motivation and self-efficacy (S-E). LÄS MER
2. Tal i bråkform : - En experimentell fallstudie, tier 3, om intensivundervisning för att stärka elevers förståelse för bråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka möjligheten att stärka förståelsen för bråk som tal hos elever med bristande taluppfattning, genom en kort intervention i matematik. I studien ingick fyra elever i årskurs 6 som alla är i svårigheter i matematik. Interventionen genomfördes under tre veckor och föregicks av en baslinjetestning. LÄS MER
3. Unga vuxnas upplevelse av ett multimodalt smärtrehabiliteringsprogram. En intervjustudie.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicinSammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta är ett vanligt förekommande tillstånd, även bland unga vuxna. Smärtproblematik leder ofta till inskränkningar i det dagliga livet, till exempel genom minskad fysisk aktivitet vilket kan leda till försämrad funktionsförmåga. LÄS MER
4. Attityder till fysisk aktivitet hos personer med psykisk ohälsa : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är associerat med ett flertal fysiska sjukdomar. Dessa beror ofta på en ohälsosam livsstil, som påverkas av olika faktorer såsom fysisk inaktivitet. LÄS MER
5. Utmaningar och möjligheter i det flerspråkiga klassrummet : En översikt av forskning om lärares arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I dagens skola förväntas elevers olika språkliga repertoarer och erfarenheter inkluderas i undervisningen vilket ställer höga krav på lärarens roll. Syftet med denna litteraturstudie är därför att undersöka vad befintlig forskning säger om hur lärare kan arbeta för att skapa inkludering i ett flerspråkigt klassrum. LÄS MER