Sökning: "Engelskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade ordet Engelskämnet.

  1. 1. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Larsson; Carl Nylander; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; undervisningstid; feedback; timplan; engelskämnet;

    Sammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER

  2. 2. Man ska plocka dem direkt! : Kommunikativa undervisningsmetoder i två lärares engelskundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; [2023]
    Nyckelord :Primary school years 4–6; English subject; communicative competence; teaching; Communicative Language Teaching; Sweden; Grundlärare årskurs 4–6; engelskämnet; kommunikativ kompetens; undervisning; Communicative Language Teaching; Sverige;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på huruvida undervisningsmetoder för att utveckla elevernas muntliga, kommunikativa förmågor skulle vara synliga vid observationer av två lärares engelskundervisning i årskurs 4. Syftet var även att genom intervjuer få kunskap om de undervisande lärarnas syn på att utveckla elevernas förmåga att muntligt kommunicera på engelska och om deras arbetssätt innehöll aktiviteter för att främja denna utveckling. LÄS MER

  3. 3. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Liljeström; Jessica Edlund; [2023]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; English; willingness to communicate WTC ; motivation; primary school; young learners; Talängslan; engelska; viljan att kommunicera; motivation; grundskolan; yngre elever;

    Sammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER

  4. 4. Bedömningens roll i engelskämnet : En undersökning av engelsklärares uppfattningar om ändamålsenliga bedömningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olle Andersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har undersökt engelsklärares uppfattningar av ändamålsenliga bedömningar. Den gjorde det genom två huvudsakliga forskningsfrågor: Hur beskriver engelsklärare att de arbetar med förhållandet mellan undervisning, bedömning, dokumentation, betygsättning? Hur ser engelsklärare på förhållandet mellan formativ respektive summativ bedömning? Studien använde sig av en metodik som byggde på grundad teori, och använde semistrukturerade intervjuer för att samla in data om engelsklärares uppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Användning av textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; läromedel; undervisningsmaterial; undervisningsstrategier; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Skolan har enligt styrdokumenten en skyldighet och ett ansvar att på bästa sätt ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper och värden. På grund av den globalisering som har skett och fortfarande sker ökar individens behov av goda kunskaper i engelska för att kunna verka som samhällsmedborgare i en global värld. LÄS MER