Sökning: "English in the early school years"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden English in the early school years.

  1. 1. Högläsning under de tidiga skolåren F-3 : En kvalitativ studie om hur några lärare säger sig arbeta med högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veronika Gür; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; dialogisk högläsning; ordförståelse; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur några lärare säger sig arbeta med högläsning som en del av undervisningen i ämnet svenska och utgår från frågeställningen: Hur säger sig lärarna arbeta med högläsning i undervisningen? och Vilka hinder och möjligheter uppfattar lärarna i arbetet med högläsning? Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på dialog och lärande. Studien bygger på en kvalitativ metodansats och en tematisk analys har gjorts av den data som samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER

  2. 2. Children’s literature as teaching material in the EFL classrooms for years 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vendela Grahm; Oscar Walldén; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature; Reading comprehension; Authentic language; Input Hypothesis; Teacher perceptions; EFL;

    Sammanfattning : The English language surrounds young children from an early age, and as they growolder, it will continue to be an important part of their lives, both inside and outside ofschool. The ability to read English is therefore essential to participate in a democraticsociety. LÄS MER

  3. 3. Teachers' perceptions and experiences of reading aloud in the early years EFL classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorentina Mavriqi; Farah Alkaaby; [2022]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; teachers’ experiences; teacher perception; motivation; benefits; discussions;

    Sammanfattning : Reading aloud can be viewed as an effective teaching strategy that allows pupils to improvetheir English language skills while also increasing their enthusiasm for learning and assistingthem in constructing their own reading paths. The purpose of this study is to investigateteachers' perceptions and experiences of reading aloud in English, as well as their opinions onthe effects that reading aloud has on pupils' language development. LÄS MER

  4. 4. What Methods do Primary School Teachers use to Expose Students to English?

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Malin Dilén; [2022]
    Nyckelord :Primary school; teaching English; young students; English exposure; methods; language development;

    Sammanfattning : Previous research shows that exposure to the target language affect students' performance. Learning English as a second language can be promoted by using different methods and exposing students to English in the early years of education. LÄS MER

  5. 5. Fritidsengelska i engelskklassrummet : En studie om hur lärare uppfattar att elevers förkunskaper påverkar deras engelskundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vaniushkina Alisa; [2022]
    Nyckelord :Extracurricular English; English teaching; grades 4-6; linguistic heterogeneity; motivation; Fritidsengelska; engelskundervisning; årskurs 4-6; språklig heterogenitet; motivation;

    Sammanfattning : Kontakter med engelska i tidig ålder verkar gynna barns engelska språkutveckling. Exponeringen har ökat markant de sista 10 åren och eleverna har fler förkunskaper med sig in i klassrummet än förut. Studiens syfte är att undersöka hur engelsklärare uppfattar att elevernas förkunskaper påverkar deras engelskundervisning i årskurs 4-6. LÄS MER