Sökning: "Enkät fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Enkät fritidshem.

  1. 1. Fritidshemmets lärande genom ett barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Conny Fredberg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Lärande; Sociokulturellt perspektiv; barns perspektiv och Lek;

    Sammanfattning : Med detta arbete vill jag belysa hur elever upplever sitt lärande genom att utgå från barns perspektiv. Genom en kvantitativ och kvalitativ metod, genom en enkät och intervjuer har jag samlat på mig intressant data om elevernas lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Clarifying pedagogy; Relationships; Adjustments; Leisure centres; Inkludering; Delaktighet; Tydliggörande pedagogik; Relationer; Anpassningar; Fritidshem;

    Sammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER

  3. 3. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier i fritidshemmet. Lyssna på eleverna och förbered dem för framtiden!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Marcus Sjöstedt; Salem Jawhar; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; ; Personal; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie åskådliggör bristen på undervisning kring säkert användande av sociala medier i fritidshemmet i en tid då elevers intresse för sociala medier växer varje dag. Syftet med studien är att undersöka personalen på fritidshemmens kunskaper om sociala medier och uppfattningar om att undervisa kring det. LÄS MER

  5. 5. Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Forsander; Victoria Nilsson; [2022-03-15]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusverksamhet; äventyrspedagogik; samarbetsinlärning; kamratövningar; fritidshem; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. LÄS MER