Sökning: "Enkät om kost"

Visar resultat 1 - 5 av 130 uppsatser innehållade orden Enkät om kost.

  1. 1. SVENSKARS ATTITYDER KRING INSEKTKONSUMTION : En enkätstudie med entomophagy attitude questionnaire

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Karl Ernlund; Oscar Sumelius; [2024]
    Nyckelord :entomophagy; EAQ; entomophagy attitude questionnaire; insects; insect; insect consumtion; consumtion; survey; insektskonsumtion; entomofagi; attityder; insekter; insekt; svenskars; konsumtion; undersökning; enkät;

    Sammanfattning : Insektkonsumtion, det vill säga entomofagi, har kommit i rampljuset på senare tid, då insekter ses som ett hållbart livsmedelsalternativ. Insekter har länge konsumerats i delar av världen men varit associerat med neofobi och äckel i västvärlden. Syftet med denna studie är att undersöka vuxna svenskars attityder kring entomofagi. LÄS MER

  2. 2. Hundägares motivation till utfodring med färskfoder och deras inställning till sterilisering av foder: en enkätstudie

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Moa Lindell; [2023]
    Nyckelord :färskfoder; RMBD; BARF; högtrycksbehandling; HPP; livsmedelsbestrålning;

    Sammanfattning : Att utfodra sin hund med färskfoder, även känt som Raw meat based diets (RMBD), har ökat i popularitet de senaste åren. Förespråkare av dieten menar att den är överlägsen traditionella våt- och torrfoder gällande näringsinnehåll och positiva effekter på hundens hälsa. LÄS MER

  3. 3. En digital enkätstudie om hur sociala medier används för att söka information om hälsa, matvanor och livsmedelsval

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amy Rönnholm Barnes; Lisa Geholm; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; sociala medier; matvanor; livsmedelsval;

    Sammanfattning : Bakgrund Sociala medier har blivit en integrerad del av mångas vardagliga liv och påverkar hur människor kommunicerar, delar information samt interagerar med varandra. Det är även en plats där desinformation sprids och det är därför viktigt att förstå hur budskap som spridsvia sociala medier påverkar följarnas liv. LÄS MER

  4. 4. Attityder som determinant för hälsosamma kostvanor : En kvantitativ tvärsnittsstudie om universitetsstudenters attityder till hälsosamma kostvanor och kostråd, i relation till kön och intag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Arvid Heikinniemi; Moa Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Kost; Kvantitativ; Studenter; Theory of planned behaviour;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kostvanor kan orsaka ohälsa genom icke-smittsamma sjukdomar. Utifrån Sveriges nationella kostråd är fördelningen av hälsosamma kostvanor mellan män och kvinnor inte jämnt uppdelad. Kvinnor har mer hälsosamma kostvanor än män, vilket uppmärksammas i flera målgrupper. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och utmaningar med att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i hem- och konsumentunskap med elever som läser svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Cecilia Backman; [2023]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; svenska som andraspråk; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Elever som läser svenska som andraspråk behöver individanpassad, språk- och kunskapsutvecklande undervisning för att inte hamna efter i ämneskunskaperna. Stort fokus och stort egenansvar läggs på eleverna att lära sig svenska och mindre på att det ämnesspecifika språket ska utvecklas. LÄS MER