Sökning: "Ensamlek"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Ensamlek.
1. Utomhus lek i lekläroböcker : Dokumentanalys utifrån en fritidshemmeskontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur utomhusleken har tagit plats i lekläroböcker mellan år 1990 och 2020. Studien har sin koppling till fritidshemmet då lekläroböcker har samma åldersspann som fritidshemmet. LÄS MER
2. Ensamlekande barn i förskolan : Blyga barns problematik till social interaktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares främjande arbete med barn som leker ensamma och inte ingår i kamratrelationer i förskolan samt vilka åtgärdande insatser som tillsätts. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi använt oss av samtalsintervjuer med förskollärare för att få en konkret inblick i förskollärares tankar och reflektioner över ämnet. LÄS MER
3. Barns egna platser på skolgården
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Alla barn i Sverige har rätt till fri skolgång, vilket gör att skolan blir en stor del av barns vardag och har en betydande roll för deras välmående och utveckling. För många barn är skolgården den plats som de lättast kan använda när de vill spendera tid utomhus med vänner eller på egen hand. LÄS MER
4. Designing a sonic interactive open-ended playground installation
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The application of digital elements to traditional playgrounds can enhance children’s outdoor play and counteract the growing trend of sedentary activities. This work reports the implementation and evaluation of a playground installation which looks at sound as the modality that can provide new and engaging play experiences. LÄS MER
5. "Vi är så rädda för att barn ska vara ensamma" : Förskolepersonals förhållningssätt till ensamlekande barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien handlar om ensamlekande barn i förskolan, alltså barn som inte leker tillsammans med andra barn. Syftet med studien är att synliggöra förskolepersonals uppfattningar om lekens utformning och dess betydelse för ensamlekande barn. Studien tar sin teoretiska utgångspunk ur ett sociokulturellt perspektiv på lek och utveckling. LÄS MER