Sökning: "Entreprenörskap inom företag"

Visar resultat 1 - 5 av 234 uppsatser innehållade orden Entreprenörskap inom företag.

  1. 1. Internationalisering genom en företagsinkubator : En undersökning av svenska startups inom en expansiv rymdindustri och deras syn på internationaliseringsmöjligheter genom en företagsinkubator

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Öskog; Carl Lidåker; [2024]
    Nyckelord :Internationellt entreprenörskap; internationalisering; rymdindustri; företagsinkubatorer; nätverk; strategiska nätverk; Born Global;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka internationaliseringsstrategier för svenska startups inom den expansiva rymdindustrin, specifikt internationalisering genom branschspecifika företagsinkubatorer, med fokus på den Europeiska Rymdorganisationens Företagsinkubator, ESA BIC. Forskningsmetodiken innefattar genomförandet av semistrukturerade intervjuer med deltagare som representerar ledningen för fyra svenska entreprenörsledda företag inom rymdindustrin, där de får möjlighet att utveckla sina tankar kring företagets internationaliseringsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Motivation bland unga entreprenörer inom lantbrukssektorn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Maja Borg; [2024]
    Nyckelord :motivation; entreprenörskap; lantbrukssektor;

    Sammanfattning : Entreprenörskap spelar en viktig roll för samhällets utveckling. Att ha många företag påverkar samhället positivt då det skapar arbetstillfällen och skatteintäkter. Med klimatförändringar, krig och inflationen som råder, står svenskt lantbruk inför stora utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Den disruptiva entreprenören : En kvalitativ studie om hur finansieringsprocessen ser ut för entreprenörer som ägnar sig åt disruptiv innovation i svenska småföretag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Philip Larsson; Jonas Stenhällen; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneur; financing process; disruptive innovation; disruptive entrepreneur; external financier; external financing; information asymmetry; Entreprenör; finansieringsprocess; disruptiv innovation; disruptiv entreprenör; extern finansiär; extern finansiering; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Disruptive innovation pertains to a process wherein a modest idea can grow and transform the entire landscape among established companies within the same industry. While this type of innovation has the potential to revolutionize markets and industries, it also presents challenges, particularly in securing funding. LÄS MER

  4. 4. Könsskillnader inom entreprenöriell intention i Sverige : En kvantitativ enkätstudie med Theory of Planned Behaviour som ramverk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jennie Nielsen; Elin Leverström; [2023]
    Nyckelord :Entreprenör; Entreprenöriella intentioner; Könsskillnader; Genus;

    Sammanfattning : Denna hypotesprövande studie ämnar undersöka skillnader mellan män och kvinnor gällande entreprenöriella intentioner. Studien använder förklaringsmodellen Theory of Planned Behaviour som ett verktyg till att mäta intention. Studien tar även stöd av tidigare forskning inom området samt socialkonstruktionistisk genusteori. LÄS MER

  5. 5. Landsbygdsföretagen och den gröna omställningen : en studie om företagsutveckling på landsbygden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Erik Haggarsson Lewis; Manne Rosén; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; landsbygdsentreprenörskap; kontext; inbäddning; landsbygdsutveckling; företagsutveckling; Entrepreneurship; rural entrepreneurship; context; embeddedness; rural development; corporate development;

    Sammanfattning : I Piteå står företagare inför stora förändringar. I samband med de omfattande investeringar som görs inom ramen av den gröna omställningen förändras de kontextuella faktorer som är avgörande för ruralt entreprenörskap, med andra ord företag som härstammar från platsen och anammar platsens unika resurser och som inte kan flyttas någon annanstans. LÄS MER