Sökning: "Entrepreneurial responsibility"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Entrepreneurial responsibility.

  1. 1. Social class representations and construction of entrepreneurial identities in Swedish ELT textbooks

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Cristina Elena Staicu; [2023]
    Nyckelord :Neoliberalism; social class; social inequality; entrepreneurialism; English textbooks; ELT; Sweden;

    Sammanfattning : Modern societies across the globe have been deeply transformed by the rise of capitalism and neoliberalism in the last century. This has had a significant impact on education which has been reconfigured to meet the needs of the market rather than the needs of the learner. LÄS MER

  2. 2. Entrepreneurship Lessons on Creating Shared Value and enhancing Competitive Advantage. Case studies from COVID-19 pandemic responses by Volvo Group, Essity, Autoliv, and ICA Gruppen.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Namirembe Ruth; Abiodun Sunday Daodu; [2022]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; creating shared value; competitive advantage; COVID-19 pandemic.;

    Sammanfattning : The COVID-19 pandemic prompted many Swedish businesses to reconsider their survival techniques and the support they offer to societies in which they operate. The purpose of this study is to examine the COVID -19 responses practiced by four Swedish Companies (Essity, Volvo Group, ICA Gruppen, and Autoliv) to see what entrepreneurs can learn in the event of another pandemic. LÄS MER

  3. 3. ENTREPRENÖRSKAP I HEMOCH KONSUMENTKUNSKAP : Hur synliggörs begreppet i undervisningen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Henrik Olsson; Angelica Sjögar; [2022]
    Nyckelord :Entrepreneurship; home economics; teachers; experiences; compulsory school; Entreprenörskap; hem- och konsumentkunskap; lärare; upplevelser; grundskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrunden till ämnesvalet är att entreprenörskap har varit inskrivet i läroplanen sedan Lgr11 och ska genomsyra hela grundskolan som en röd tråd. I ämnet hem-och konsumentkunskap förekommer undervisning med koppling till entreprenörskap latent inom flera olika arbetsområden. LÄS MER

  4. 4. Entreprenöriellt lärande på fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om hur begreppet entreprenörskap kan synas på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Joanna Burns; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneur; entrepreneurial learning; extended school leisure time center; school; pupil; activities; play; motivation; curiosity; initiative; cooperation; communication; responsibility; Entreprenör; entreprenöriellt lärande; fritidshem; skola; elev; aktiviteter; fri lek; motivation; nyfikenhet; kreativitet; självtillit; initiativtagande; samarbete; kommunikation; ansvarstagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en ökad förståelse för hur de entreprenöriella förmågorna kreativitet, nyfikenhet, initiativtagande, relationsskapande, samarbete och kommunikation kan framträda under planerade aktiviteter på fritidshemmet. På två olika fritidshemsavdelningar iscensätts tre olika aktiviteter som vidareutvecklas utifrån elever och lärares olika intressen. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriellt lärande i teknikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammed Hih; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneurship; entrepreneurial learning; entrepreneurial approach; entrepreneurial leadership; technology; upper secondary school; Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; entreprenöriellt förhållningssätt; entreprenöriellt ledarskap; teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2011a) ses entreprenöriella förmågor och kompetenser som vägen framåt för att förbereda eleverna för de utmaningar som finns i dagens samhälle. Det utvecklar deras kreativitet, förmåga att ta initiativ och ansvar, samt stimulerar motivationen och engagemanget hos dem. LÄS MER