Sökning: "Entwicklungsroman"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Entwicklungsroman.
1. Jag längtade efter allting svunnet : Ungdomsupplevelsen i The Catcher in the Rye av J.D. Salinger och ”Joseito” av Osamu Dazai
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : This paper analyzes and compares the protagonists of J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye and Osamu Dazai’s “Schoolgirl” in how they view themselves, their surroundings, and what it is to grow up. LÄS MER
2. Zwischen Entwicklungsroman und Romantasy : Komparative Konfliktlösung in deutschsprachiger Fantasyliteratur anhand der Edelstein und Zeit Trilogie
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/TyskaSammanfattning : Diese Examensarbeit vergleicht zwei phantastische Jugendbücher aus dem Bereich der Romantic Fantasy (Romantasy) und analysiert inwiefern diese als Entwicklungsromane gelten. Die Trilogien sind die Edelstein Trilogie von Kerstin Gier und die Zeit Trilogie von Sandra Regnier. LÄS MER
3. BEDEUTUNGSMÖGLICHKEITEN VON ABRAXAS IN HERMANN HESSES 'DEMIAN'
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Hermann Hesse fick med utvecklingsromanen Demian sitt litterära genombrott. I romanen spelar guden Abraxas en viktig roll. Abraxas har ett tupphuvud, kropp och armar från en människa och ormar istället för ben. Gudens lära inspirerar romanens protagonist att lära känna sig själv och påbörja en psykisk mognadsprocess. LÄS MER
4. Die Funktionalisierung von Nebenfiguren in Hermann Hesses Narziss und Goldmund am Beispiel der Hauptfigur Goldmund
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/TyskaSammanfattning : The goal of this essay is to examine the usage of minor figures as a tool of portraying and developing the main figure, through the novel Narziss & Goldmund by Hermann Hesse, which is also the primary literature used in the study. ... LÄS MER
5. Weibliche Bildungsromane des 21. Jahrhunderts : Zwei weibliche Bildungsromane des 21. Jahrhunderts im Vergleich mit den männlichen und weiblichen Muster des Bildungsromans des 18. und 19. Jahrhunderts
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/TyskaSammanfattning : This thesis examines the patterns of the contemporary female Bildungsroman in terms of the female and male patterns of the protagonist using two contemporary Bildungsromans; Judith Schalansky’s Der Hals der Giraffe and Linda Solanki’s Dem See entlang Richtung verlorene Jugend. The contemporary protagonists are put into comparison to the traditional ones of the 18th and 19th century, when the Bildungsroman emerged as a genre. LÄS MER