Sökning: "Enviromental education"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Enviromental education.

  1. 1. Enviromental education in Tanzanian secondary schools. An Exploratory Case Study from Teachers’ Perspectives

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frank Christopher Mnyagani; [2022-11-25]
    Nyckelord :Environmental Education; Tanzanian Secondary Education; Exploratory Case Study; Teachers’ Perspectives;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this qualitative study is to examine the concept of Environmental Education (EE) in Tanzanian secondary schools from the teachers' perspective. The results of this study will help schools evaluate and implement the goals of the EE curriculum and understand the challenges and opportunities for teachers and school administrators. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i geografirelaterad undervisning : En studie om grundskolelärares tolkning och hantering i av hållbar utveckling i geografirelaterad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Elina Blomgren; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; lärares tolkning; geografirelaterad undervisning; handlingskompetens; frirum; miljöundervisningstraditioner;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how primary school teachers in preschoolclass - 3rd grade interprets and handle sustainable development in geography related education. Furthermore, the purpose is to examine how teachers think their teaching to sustainable development will be affected in the future, owning to the new syllabus-22. LÄS MER

  3. 3. Kommer konsten rädda världen? : En jämförande studie av Agenda 2030:s globala mål för hållbarhet och miljöarbete i Sveriges konstutbildningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Holmgren; [2022]
    Nyckelord :miljöledningssystem agenda 2030 parisavtalet konstutbildning hållbarhet klimatramverket miljöbalken klimatmål klimatförändring omställning;

    Sammanfattning : This essay describes an investigation done with reason of the imminent threat of the global climate changes and targets the swedish education of the arts in 2022. The purpose of the investigation is to clarify how some of the swedish art schools looks upon and manages environmental and sustainability related issues in their organizations. LÄS MER

  4. 4. Environmental literacy : Att utveckla barns kunskaper och handlingskompetens genom miljöundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joel Silva; Elin Lagerstedt; [2022]
    Nyckelord :ecological literacy; environmental literacy; action competence; sustainable development; enviromental education; handlingskompetens; hållbar utveckling; miljöundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka begreppet environmental literacy, en slags förståelse för och handlingskompetens inför olika miljörelaterade frågor och problem, samt dess betydelse inom undervisning. Vi använder det engelska begreppet för att det inte finns någon vedertagen svensk översättning. LÄS MER

  5. 5. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER