Sökning: "Environmental scandal"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Environmental scandal.
1. Hur används hållbarhetsredovisningen för att behålla respektive reparera verksamhetens legitimitet? : Samt finns det någon koppling mellan intressentgrupp och legitimitetsstrategi?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund & Problem: Företag idag ställs inför nya krav om socialt- och miljömässigt ansvar och bedöms utefter deras förmåga att uppfylla dessa. Därmed har kommunikation och redovisning genom hållbarhetsrapporten blivit viktig. LÄS MER
2. What Green Marketing Strategy to Use Prior To a Greenwashing Scandal?
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Despite the increase in green advertising in the past decade, the way these green messages are communicated and their efficacy when it comes to mitigating damages in case of a greenwashing scandal, is still an area that has not been well-researched. Thus, this paper aims to contribute to closing this research gap by investigating the impact of two different green marketing communication styles on consumers' brand attitude and purchase intention in the context of a greenwashing scandal while also considering the moderating effects of environmental concern and customer skepticism towards green marketing. LÄS MER
3. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER
4. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER
5. Stock market response to unsustainable conduct within listed companies
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : News spreads quickly in our rapidly innovative world, which has implications for companies when scandals are exposed to the public. In this report, we explore whether there is a connection between unethical actions and the reaction and publication of those acts in terms of environmental and social issues. LÄS MER