Sökning: "Environmental storytelling"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Environmental storytelling.
1. Ludonarrative design & player experience : Vocabulary usage and purpose of ludonarrative exploration
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : This paper deals with the differing vocabulary between academic and player discussions when it comes to discussing gaming experiences. The main terminology that is explored is ludonarrative dissonance and ludonarrative harmony along with its usage. LÄS MER
2. How to Make a Narrative Fly?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : The airline industry has been heavily affected by crises that have occurred in the last years. By using the theory of brand legitimacy and storytelling, a multimodal critical discourse analysis was conducted. 2020 is a year by many seen as a paradigm shift, due to the Covid-19 pandemic. LÄS MER
3. Miljödrivet berättande och karaktärsperspektiv : En komparativ analys av The Last of Us Part I och Part II
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna analys jämför det miljödrivna berättandet i The Last of Us Part I (2013) med The Last of Us Part II (2020) genom att titta på hur spelarkaraktärerna Joel och Ellie i respektive spel reagerar på spelmiljön. Texten baseras främst på Jenkins (2004), Wilhelmsson (2007) och Fernandez-Varas (2011) forskning inom environmental storytelling men även andra texter förekommer. LÄS MER
4. The Player’s Agency In Mystery Storytelling
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Many games today lack the player’s agency in storytelling. This can be a sign of bad game design or just that the developers don’t want the player to miss any piece of the story, leading to the unfolding of narrative not being in the hands of the player. LÄS MER
5. Miljöberättande inom Open World Spel : En komparativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Elden Ring (2022) och The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017) är två spel som tillhör genren open world. Båda spelen använder sig av miljöberättande för att skapa berättelser. Spelen har låg användning av dialog eller text, vilket gör att spelvärldarna är det som berättar narrativet. LÄS MER