Sökning: "Erfarenhetsbaserad tyst kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Erfarenhetsbaserad tyst kunskap.

  1. 1. Redo för suicid? : Kunskapsbehov hos yrkesverksamma socionomer i arbete med suicid.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Pär Andersson; Vilma Andersen; [2022]
    Nyckelord :Suicide; Social workers; knowledge; Master of Social Work; Suicid; yrkesverksamma socionomer; kunskap; socionomutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att öka förståelsen för vilka kunskapsbehov yrkesverksamma socionomer upplever i arbetet med suicid och bygger på en kvalitativ intervjustudie med sex yrkesverksamma socionomer som arbetar inom olika områden inom socialt arbete och med varierande lång yrkeserfarenhet. Resultatet visar att yrkesverksamma socionomer anser att det råder en kunskapsbrist gällande ämnet suicid i socionomutbildningen men att utbildningen tillfört andra kunskaper som kan anses behjälpliga i arbetet med suicid. LÄS MER

  2. 2. Hållfasthet och samverkan inom möbelindustrin : Hållfasthetskrav samt samverkan mellan formgivare och konstruktörer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Klara Lövgren; Emma Yvell; [2020]
    Nyckelord :Cooperation; knowledge; tacit knowledge; quality control; design management.; Samarbete; kunskapsöverföring; tyst kunskap; kvalitetskontroll; design management.;

    Sammanfattning : Vid möbeltillverkning ställs krav på både formgivning och hållfasthet. Formgivare och konstruktörer har vanligtvis olika akademisk bakgrund vilket kräver ett fungerande samarbete. LÄS MER

  3. 3. Rörelsekvaliteter i dans : En studie om hur danslärare tolkar och förhåller sig till begreppet rörelsekvaliteter i sin undervisning.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Frida Odenå; [2019]
    Nyckelord :Dans; rörelsekvaliteter; fenomenologi; tyst kunskap; dansundervisning;

    Sammanfattning : Att arbeta som danslärare innebär att kunna förmedla yrkeskunskap på hög nivå på ett pedagogiskt sätt så att även erfarenhetsbaserad, ”tyst kunskap”, blir tillgänglig för eleverna. Syftet med studien är att undersöka hur tre danslärare på gymnasiet tolkar och förhåller sig till begreppet rörelsekvaliteter i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Att möta våldsutsatta kvinnor : En kvalitativ studie av yrkesverksamma polisers och socialsekreterares uppfattning om kunskap och kompetens inom området mäns våld mot kvinnor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Natalie Ågren; Louise Joensuu; [2016]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor; kunskap; kompetens; normaliseringsprocessen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie presenterar hur undersökande och jämförande av vilken kunskap som polis och socialarbetare anser sig behöva för att kunna utföra ett effektivt och professionellt arbete med mäns våld mot kvinnor. För att kunna göra detta genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med poliser och socialsekreterare som dagligen i någon utsträckning kommer i kontakt med eller arbetar med våldsutsatta kvinnor. LÄS MER

  5. 5. Att främja reflektion och samarbete : En essä om facilitatorns yrkeskunnande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Caroline Dunne; [2015]
    Nyckelord :Facilitation; facilitator; meetings; workshop; dialogue; conversation; reflection; collaboration; cooperation; development; group process; organisational development; skill; tacit knowledge; experiencebased knowledge; judgement; intuition; analogical thinking; professional development; Facilitering; facilitator; möten; arbetsmöten; workshop; dialog; samtal; reflektion; samarbete; samverkan; grupputveckling; organisationsutveckling; verksamhetsutveckling; yrkeskunnande; tyst kunskap; erfarenhetsbaserad kunskap; praktisk kunskap; omdömesförmåga; analogiskt tänkande; professionsutveckling;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om facilitatorns roll och yrkeskunnande. En roll som är relativt ny och för de flesta fortfarande helt obekant. Facilitatorn anlitas för att underlätta för grupper att föra samtal och dialog, men också för att gemensamt reflektera. LÄS MER