Sökning: "Erfarenhetsbaserat"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade ordet Erfarenhetsbaserat.

  1. 1. “Att inte reflektera och inte ta åt sig av feedback är ett recept för att inte utvecklas” : Berättelser och lärdomar från ledarnas verklighet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josephine Wendt; Gustav Sandberg Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Leader development; leadership development; learning processes; experience-based learning; situational leadership; learning by doing; reflection; self-reflection; leadership skills.; Ledarutveckling; ledarskapsutveckling; lärprocesser; erfarenhetsbaserat lärande; situationsanpassat ledarskap; learning by doing; reflektion; självreflektion; ledarskapsförmågor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och skapa förståelse kring processerna för hur ledare lär sig vara ledare. Studien har som ambition att undersöka vad ledarna har lärt sig och hur dessa lärprocesser skett i ledarnas vardag. Nio stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med etablerade ledare inom olika branscher. LÄS MER

  2. 2. Medier och medborgarskap i en digitaliserad värld : En strukturerad litteraturstudie om metoder, fördelar och utmaningar gällande undervisning i medielitteracitet

    L2-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Simon Hedengren; [2024]
    Nyckelord :litteraturstudie; medielitteracitet; medie- och informationskunnighet; digital kompetens; källkritik; pragmatism; medborgarskap;

    Sammanfattning : Den digitala världen utvecklas i rask takt, och elever i dagens skola spenderar mycket tid på mediala plattformar. Trots att styrdokument fastslår att samhällskunskapsundervisningen ska utveckla de kompetenser som elever behöver för att navigera detta har undervisningen inte följt med i utvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Ledares anpassbarhet och erfarenhetsbaserat lärande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julie Garnier; [2024]
    Nyckelord :ledarskap; anpassbarhet; erfarenhetsbaserat lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och förstå ledares uppfattningar om hur de utvecklat förmågan att anpassa deras ledarskap till varje unika medarbetare, situation och förändring. Studien utforskade vilka beteenden och kompetenser ledare uppfattar att de behöver för att bäst veta hur de ska anpassa sin ledarstil till olika förutsättningar samt hur de upplever att formellt, informellt och erfarenhetsbaserat lärande bidragit till att utveckla deras anpassningsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Är det dags att slopa ungdomsrabatten? : En straff- och påföljdsrättslig analys på området unga lagöverträdare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Filip Lakander; [2024]
    Nyckelord :Unga lagöverträdare; ungdomsrabatt; ungdomsreduktion; påföljdssystemet för unga lagöverträdare;

    Sammanfattning : Särbehandlingen av unga lagöverträdare har sedan lång tid varit en djupt förankrad del av det svenska straff- och påföljdssystemet. Grunden för denna särbehandling torde föranledas av ett flertal olika bakomliggande motiv, däribland bestraffningsideologiska hänseenden och forskning avseende unga individers psykologiska och neurologiska utveckling. LÄS MER

  5. 5. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Andersson; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Difficult conversations; disciplinary conversations; nurturing conversations; HR; workplace; Svåra samtal; disciplinära samtal; omvårdande samtal; HR; arbetsplats;

    Sammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER