Sökning: "Erfarenhetsvärld"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade ordet Erfarenhetsvärld.

  1. 11. Samspel och lärande i förskolan : En observationsstudie om sampelets betydelse för barns lärande i förskolan

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Einarsson; Ann-Charlotte Rabenius; [2013]
    Nyckelord :Samspel; samspelsmönster; lärande; intention; förhållningssätt; barnsyn; kunskapssyn; förskola och pedagog;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka lärandet uttryckt i vardagliga samspelshandlingar mellan pedagog och barn i en förskola. Mer specifikt har vi intresserat oss för vilka förutsättningar pedagogerna skapar för barnens lärande och vilka mönster som framträder i dessa samspelshandlingar. LÄS MER

  2. 12. Alla är inte stöpta i samma form : en studie om förskolepedagogens vision om en förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Ladekrans; [2013]
    Nyckelord :”En förskola för alla”; Barn i behov av särskilt stöd; Integrering; Inkludering; Normalitet; Avvikelse; Funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att presentera och diskutera några pedagogers vision om ”En förskola för alla”. Vad begreppet ”En förskola för alla” innebar för pedagogerna och hur de arbetade med verkställandet av en förskola där alla barn är välkomna? Jag har dessutom studerat pedagogernas beskrivningar av deras arbete med integrering. LÄS MER

  3. 13. På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Karlsson; [2012]
    Nyckelord :förskola; delaktighet; inflytande; etnografi; ”det;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande frågeställningar: -I vilka situationer är barnen delaktiga och hur görs de delaktiga? -I vilka situationer utövar barnen inflytande och hur får de inflytande? För att studera detta har jag genomfört en fältstudie inspirerad av en etnografisk ansats på en förskola, där jag observerat och intervjuat ett arbetslag. LÄS MER

  4. 14. Att undervisa elever i läs- och skrivsvårigheter i samhällsorienterande ämnen. : En fenomenologisk studie om So-lärares erfarenheter och upplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ann-Louise Axelsson; [2012]
    Nyckelord :Fenomenologi; livsvärld; upplevelser; erfarenhet; läs- och skrivsvårigheter; So- lärare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    I examensordningen (SFS 2008:132) gällande speciallärare står det bland annat beskrivet att speciallärare ska vara kvalificerade samtalspartners och rådgivare i frågor som rör språk, - skriv och läsutveckling.    Därför är    syftet med den här studien att undersöka vad högstadielärare i So har för erfarenheter av att i sin undervisning undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter och hur de bemästrar de svårigheter de möter i sin strävan att tillgodose dessa elevers behov. LÄS MER

  5. 15. Upptäck, reflektera, förstå : En kvalitativ studie om barns frågor och reflektioner vid naturvetenskapliga aktiviteter

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Utbildningsvetenskap

    Författare :Siv-Britt Dahm; [2012]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; frågor; reflektioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, analysera och diskutera barns frågor och reflektioner under ett experiment med naturvetenskapligt innehåll. En del av syftet är också att undersöka samspelet mellan barnen under experimentet. Studien är kvalitativ med inspiration av fenomenografisk forskningsansats. LÄS MER