Sökning: "Erfarenhetsvärld"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade ordet Erfarenhetsvärld.

  1. 16. Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lagerlöf; [2011-04-14]
    Nyckelord :utvecklingspedagogik; förskola; inkludering; lyssningscentrerat musiklärande; explorativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har studien ett andra övergripande syfte, en metafråga: hur kan vi skapa pedagogiska situationer som ger oss tillgång till barns lyssnande på musik? Mer specifikt fokuserar studien på följande frågor: Hur svarar barnen på den pedagogiska utmaningen att redogöra för vad de hör när de lyssnar på musik? Hur kan pedagogiska situationer utformas så att forskare och även lärare får tillgång till barns lyssnande? Hur ter sig de pedagogiska praktiker som utvecklas härför i termer av inkludering och exkludering? Teori: Studien utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet (Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson, 2003). LÄS MER

  2. 17. Hur blir det sommar? : en studie om pedagogens uppfattningar om vad och hur barn lär naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Camilla Bryhagen; Malin Nilsson; [2011]
    Nyckelord :didaktik; pedagoger; elevers lärande och erfarenhetsvärld; ämnesintegration. naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur lärare undervisar i naturvetenskap och vilken didaktik de använder. Det finns många synpunkter kring hur den naturvetenskaplig undervisning bör vara utformad, men fungerar teorierna i praktiken? Vad tror pedagogerna på fältet, som vi talat med? Vad är en effektiv inlärningsmetod? Hur formar man som pedagog sin undervisning efter sina elevers erfarenheter och hur utvecklar kan de hjälpa eleverna att få en djupare förståelse för naturvetenskapliga fenomen? Det är vad denna studie kommer att handla om. LÄS MER

  3. 18. Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Lotten Ljungström; [2011]
    Nyckelord :Saga; Matematik; Erfarenhetsvärld; Synliggöra;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. LÄS MER

  4. 19. Synen på engelskundervisning i årskurs 9 hos en lärare och fem elever : Med fokus på val, användning och utvärdering av läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Catharina Bergman; Lada Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Teaching aids; textbooks; individual education; evaluation; Läromedel; läroböcker; individanpassad undervisning; utvärdering; betyg;

    Sammanfattning : Läraren står inför ett stort utbud och stora möjligheter till variation i användningen av läromedel idag. Vilka läromedel som väljs i undervisningen beror på olika ramfaktorer såsom elevgruppen, deras prestationsförmåga, intresse, motivation, tid och skolans ekonomiska resurser. LÄS MER

  5. 20. Matematik i förskolan : Barn lär sig matematik genom estetisk verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Monica Lundin; [2010]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; förskolan; lärande; matematik;

    Sammanfattning : Matematikkunskaperna sjunker i Sverige och en ny reviderad läroplan för förskolan (Lpfö 98) träder i kraft nästa år. Syftet med denna studie är att undersöka hur man kan bidra med att öka barns matematikkunskaper i framtiden. Undersökningen är gjord på en förskola med fyra 5-åringar. LÄS MER