Sökning: "Erfarenhetsvärld"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet Erfarenhetsvärld.

  1. 21. Med språket som grund till förståelse : - en kvalitativ studie av lärares uppfattningar kring det matematiska språket, dess användning och betydelse för matematikinlärningen.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Katarina Hammarberg; Anette Larsson Hammarberg; [2010]
    Nyckelord :matematik; lärare; undervisning; matematikspråk; kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare i år 1 och 2 definierar, använder och introducerar det matematiska språket. Detta bland annat för att förstå vilken roll det matematiska språket spelar för matematikförståelse då det sägs att svenska elevers matematikkunskaper är sämre jämfört med andra länder. LÄS MER

  2. 22. Barns resonemang om lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annette Nilsson; [2009]
    Nyckelord :kunskap; lärande; kommunikation; interaktion; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om hur barn i femårsåldern på en förskola resonerar om lärande. Syftet med studien är att få förståelse för vad lärande kan innebära ur barns perspektiv. För att få syn på detta använde jag dokumentationer på förskolan som underlag. LÄS MER

  3. 23. Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Gustafsson; Stina Eriksson; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; läsning; läslust; reflekterande läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte och frågeställningarUppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngreåldrarna. Frågeställningarna är:Hur resonerar pedagoger om läslust?Hur kan pedagoger främja läslust hos barn i de yngre åldrarna?MetodDetta är en kvalitativ intervjustudie med åtta pedagoger verksamma inom förskola och skola. LÄS MER

  4. 24. Vardagsmatematiken : finns den?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Caroline Andersson; Jenny Ekberg; [2009]
    Nyckelord :matematik i vardagen; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Vi är intresserade av, och kommer i detta arbete att undersöka, om vardagsmatematikförekommer som en naturlig del i förskolan och grundskolans verksamhet. Vardagsmatematikär den matematik som inte sker genom undervisningen i skolan, utan den vi stöter på i vårtvardagliga liv. LÄS MER

  5. 25. Kunskap eller färdighet - en studie om läromedels kunskapssyn

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Marie Hansson; Ann-Sofie Turesson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att se vilka kunskapssyner två aktuella läromedel förmedlar. Uppsatsen utgår från en kvalitativ undersökning där två olika läromedel i svenska för grundskolans senare år granskats och jämförts. LÄS MER