Sökning: "Eric Jönsson"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Eric Jönsson.

  1. 1. Hör en homogen periodisering hemma i ett heterogent klassrum? : En översikt av forskning gällande periodisering och historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :ANTHONY BÅNG; IDA JÖNSSON; [2024]
    Nyckelord :Eurocentrism; Historical Narratives; History Teaching; Interculturality; Periodization;

    Sammanfattning : The way in which humanity’s past is categorized has a considerable impact on people’s perceptions of history. Hence, it is crucial for history professors to reflect on and be aware of how various periodizations may affect their teaching. LÄS MER

  2. 2. Hur kan 2E-elever stöttas i sin läsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Matilda Jönsson; Sofia Nordström; [2023]
    Nyckelord :2E – Reading disabilities – Reading development - Support - Gifted - Twice Exceptional;

    Sammanfattning : Twice Exceptional students, gifted students with learning disabilities, run a higher risk of becoming homebound and leaving primary school without grades. Supporting Twice Exceptional students in their reading development is a tricky track and research results are very limited. It is therefore necessary to contribute to new knowledge in the field. LÄS MER

  3. 3. Multipla undervisningsmetoder för adderat intresse : Inslag av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen samt dess effekter på elevernas intresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; Sofi Bornlid; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Intresse; Variation; Grupparbete; Laborativa moment; Problemlösning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för i vilken utsträckning inslag av variation i form av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen kan påverka elevers intresse för matematik, och isåfall vilka aspekter av variationen som visar sig vara avgörande för ett ökat intresse. För att besvara studiens frågeställningar har vetenskapliga artiklar kopplade till respektive variationsform sökts med förutbestämda urvalskriterier i databasen ERIC. LÄS MER

  4. 4. Vad säger forskningen om undervisningsstrategier i historieundervisningen i ett mångkulturellt klassrum? : Mångkulturalism, historiedidaktik & historiekanon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jönsson Steen; Bojana Krsoska; [2022]
    Nyckelord :history didactics; history canon; history teaching; multiculturalism; historiedidaktik; historiekanon; historieundervisning; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Swedish society has changed since the 20th century and a classroom today looks very different. The multi - cultural society has grown and in step with the growth, one can today shed light on various obstacles and problems in the teaching of the Swedish subject of history. LÄS MER

  5. 5. Kollaborativt och kooperativt lärande i matematik: fördelar och viktiga aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ebba Jönsson; Emma Lindell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Kollaborativt lärande; Kooperativt lärande; Grundskolan;

    Sammanfattning : Målet med kunskapsöversikten var att undersöka hur kollaborativt och kooperativt lärande kan gynna elevers kunskapsutveckling i ämnet matematik i skolans yngre åldrar, och vidare att undersöka de aspekter som kan anses viktiga för att främja elevers lärande i dessa arbetssätt. Kollaborativt lärande definieras som individbaserade uppgifter där man kan använda klasskamraterna som stöd, medan kooperativt lärande utgår från par- och gruppbaserat lärande där gruppen bedöms och belönas gemensamt. LÄS MER