Sökning: "Erica Svensk"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Erica Svensk.

  1. 1. Revisionskvalitet och Resultatmanipulering: Revisionskvalitetens påverkan på resultatmanipuleringens förekomst och dess implikationer för informationsasymmetrin på kapitalmarknaden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Hasselblom Granedal; Filippa Lundin; [2023-08-18]
    Nyckelord :Big 4; diskretionära periodiseringar; earnings management; informationsasymmetri; resultatmanipulering; revisionskvalitet;

    Sammanfattning : Då denna studie ämnar att undersöka huruvida det finns ett samband mellan revisionskvalitet och förekomsten av resultatmanipulering, syftar studien till att ge kunskaper kring vikten av revisionskvalitet och dess påverkan på informationsasymmetrin på kapitalmarknaden. Tidigare forskning har undersökt förhållandet mellan resultatmanipulering och storleken på revisionsbyrå, men denna studie sätter dessa förhållanden i en svensk kontext där även påverkan av Covid-19 analyseras. LÄS MER

  2. 2. Positiv särbehandling i svensk rätt - Granskad i ljuset av EU-rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Erica Dahlskog; Mia Lindbäck; [2023]
    Nyckelord :Positiv särbehandling; Diskrimineringsundantag; Likabehandling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett aktivt jämställdhetsarbete i Sverige är någonting som är ytterst aktuellt i samhället i stort idag, som har varit aktuellt tidigare och som är aktuellt fram till dess att jämställdhet är uppnått. I det samhälleliga jämställdhetsfrämjande arbetet innehar arbetsmarknaden en betydande roll för hur normstrukturen vad gäller exempelvis könsfördelning och därmed även hur maktbalansen könen emellan ser ut. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens effekter för äldre elever : En systematisk litteraturstudie om högläsning som ettdidaktiskt verktyg för årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; högstadiet; läsa högt; läsning; undervisning; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att kartlägga högläsning som ett didaktiskt verktyg för äldre elever mot bakgrund av de många goda effekter som den visats ha för yngre elever. För att kunna besvara syftet används två frågeställningar kring vilka effekter högläsningen har för äldre elever samt vilka avgörande faktorer som finns för att de goda effekterna ska uppstå. LÄS MER

  4. 4. Barnets rätt i asylprocessen - En analys av tillämpningen av barnets bästa inom 5 kap. 6 § UtlL efter barnkonventionens implementering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erica Lager; [2022]
    Nyckelord :migrationsrätt; principen om barnets bästa; barnkonventionen; asylrätt; barns rättigheter; mänskliga rättigheter.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Barnets bästa i 1 kap. 10 § utlL innebär att barnets bästa ska sättas i främsta rummet. Principen har sin utgångspunkt från FN:s barnkonvention som sedan 2020 också inkorporerad i svensk lag. Sverige har återkommande fått kritik gällande tillämpningen och uppfyllandet av barns rättigheter. LÄS MER

  5. 5. Aktiva högstadieelever : En litteraturstudie av effekter av aktiva lärmetoder i naturvetenskaplig undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Erica Newkumet; [2022]
    Nyckelord :active learning; science; junior high school; year 7-9; problem based learning; peer instruction; just-in-time teaching; flipped classroom; aktivt lärande; naturvetenskap; högstadiet; årskurs 7-9; problembaserat lärande; peer instruction; just-in-time teaching; flippat klassrum
;

    Sammanfattning : Många studier har genom åren visat på effektiviteten av aktiva lärmetoder hos studenter på universitet och senare även i undervisning av små barn. Effekten av dessa metoder på högstadieungdomar är däremot inte väl kända. LÄS MER