Sökning: "Essä barns samspel i lek"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Essä barns samspel i lek.

  1. 1. Jag skriva bokstäver, bara bokstäver! : En vetenskaplig essä om barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Sarvanidou; [2020]
    Nyckelord :Multilingualism; interculturality; language develepment; literacy; preschool teacher; approach; interaction; circle-time; Flerspråkighet; interkulturalitet; språkutveckling; litteracitet; förskolepedagog; förhållningssätt; samspel; lek- och samlingssituationer;

    Sammanfattning : The purpose of this scientific essay is to explore the different approaches to language development for multilingual children in preschool practice. The essay is about a four-year-old girl who did not master the Swedish language so well when she started preschool. LÄS MER

  2. 2. Ordet som försvann : En vetenskaplig essä om förskolepedagogers fostransansvar och praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Ylva Embler; [2019]
    Nyckelord :Child-rearing; preschool; basic activity; non-cognitive abilities; curriculum; socialisation process; development; practical knowledge; professional and interpersonal responsibility; Fostran; förskolan; grundverksamhet; icke-kognitiva förmågor; läroplan; socialisationsprocess; utveckling; praktisk kunskap; professionellt och mellanmänskligt ansvar;

    Sammanfattning : The word that disappeared - A scientific essay on the child-rearing responsibilities and practical professional knowledge of preschool educators This scientific essay examines how child-rearing tasks of the preschool educator relates to their practical knowledge from a hermeneutical perspective considered in the light of Hannah Arendt's concept of responsibility. The study consists of six subject narratives and an ethno-logical field study carried out at two preschools. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med barn med annat modersmål i förskolan : En essä om samspel och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kim Johansson; [2017]
    Nyckelord :Secondary language learning; second language; first language; native language; language learning; inclusion; play; literacy; interaction; preschool; Andraspråksinlärning; andraspråk; förstaspråk; modersmål; språkinlärning; inkludering; lek; litteracitet; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Jag vill med den här essän synliggöra problematiken som kan uppstå med barn som har annat modersmål än svenska, i den svenska förskolan. Hur kan vi inom förskolan på bästa möjliga sätt ta emot dessa barn, hjälpa dem med andraspråksinlärningen samt samspela med andra barn? Jag undersöker hur och vad vi pedagoger kan använda oss av för verktyg, och vad som är viktigt att tänka på, när vi använder oss av dem. LÄS MER

  4. 4. "Sluta! Du får inte vara med!" : En normkritisk essä om pedagogens inflytande på barns fria lek i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Deiters; [2017]
    Nyckelord :preschool; free play; social interaction; norms; involved teachers; curriculum; förskola; fri lek; socialt samspel; normer; närvarande pedagoger; läroplanen;

    Sammanfattning : Title: "Stop! You can't play with me!" A norm-critical essay on how the teacher influences children's free play at preschool Abstract This essay is based on two cases describing two children in a few different situations at preschool. These cases form the basis of a dilemma, discussing how involved the teacher should be in children's free play. LÄS MER

  5. 5. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER