Sökning: "Estetisk lärprocess"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden Estetisk lärprocess.

  1. 6. Estetiska lärprocesser i svenskundervisningen : En empirisk studie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amelie Nevrup; Sofia Watanen; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic learning process; primary school; teacher perspective; aesthetic forms of expression; Swedish language teaching; qualification; Estetisk lärprocess; lågstadiet; lärarperspektiv; estetiska uttrycksformer; svenskundervisning; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka estetiska lärprocesser i svenskundervisningen årskurserna F–3. Teorin som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet där mediering, medierande redskap, internalisering och appropriering är centrala begrepp. LÄS MER

  2. 7. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER

  3. 8. Dans som estetisk lärprocess : Hur dans kan användas som uttrycksform och estetisk lärprocess i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Laura Ramtjärn; Johanna Pirttikangas; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; Dance; Form of expression; Preschool; Dans; Estetiska lärprocesser; Förskolan; Uttrycksform;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur pedagogerna arbetar med dans som uttrycksform och estetisk lärprocess och vilka utmaningar detta kan medföra. Denna undersökning har utgått ifrån ett fenomenologiskt perspek-tiv för att ta reda på pedagogernas erfarenheter och upplevelser idag. LÄS MER

  4. 9. Bildskapande och konstmöten i förskolan. : En kvalitativ studie av fem förskollärares inställning och roll till bildskapande och konstmöten, och dess plats i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Linda Kahn Zeidan; [2019]
    Nyckelord :aesthetic learning process; artmeetings; imagery; preschool teacher; bildskapande; estetisk lärprocess; förskollärare; konstmöten;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några förskollärares inställningar till barns bildaktiviteter och konstmöten i förskolan,och söka samband till hur ämnet enligt dem tar plats i verksamheten.Genom studien söks också inblick i deras egen syn på vald roll när bildaktiviteter utförs och konstmöten skapas i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  5. 10. Dramatisera mera! : En studie om hur drama kan användas i arbete med läsförståelse i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emil Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Drama; pedagogy of drama; arts integrated learning; reading comprehension; meaning making; Drama; dramapedagogik; estetiska lärprocesser; läsförståelse; meningsskapande;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka på vilka sätt mening skapas i klassrummet med hjälp av ett dramapedagogiskt arbete, samt hur arbetet kan bidra till utvecklad förståelse av en text. I studien används forskningsfrågorna: vilka meningsskapande processer sker när elever arbetar med dramatisering av text? och: på vilka sätt rör sig eleverna genom olika litterära föreställningsvärldar under processen? Studien nyttjar ett sociosemiotiskt perspektiv, men skriv- och dramaprocesser analyseras också utifrån byggandet av litterära föreställningsvärldar. LÄS MER