Sökning: "Estetiska ämnens status"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Estetiska ämnens status.

  1. 1. Estetiska lärprocesser i svenskämnet : Hinder och möjligheter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Charlotte Tengros; [2019]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; undervisningspraktik; svenskämnet;

    Sammanfattning : Inledning Estetiska lärprocesser finns med i den svenska läroplanen och är ett begrepp som lärarstudenter ofta möter på högskolan. Under min verksamhetsförlagda utbildning på högstadiet noterade jag att det inte förekom så mycket integrerade estetiska inslag i svenskämnet i denna åldersgrupp. LÄS MER

  2. 2. Vad pysslar de med egentligen?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gunilla Carter; Jenny Johannesson; [2013]
    Nyckelord :Idrott; slöjd; status; teoretiska ämnen; praktiska;

    Sammanfattning : SammanfattningProblem, syfte och frågeställningarLäraryrkets status talas det mycket om i media och på skolor runt om i landet för närvarande. Läraryrket harunder många års tid varit under granskning från både stat och allmänhet. En annan typ av status talas det inte likamycket om men likväl känns det som om den existerar. LÄS MER

  3. 3. De estetiska ämnenas status – en jämförande studie mellan en Freinetskola och en kommunal skola

    C-uppsats,

    Författare :Maria Forslund; Gustaf Gimstedt; [2010]
    Nyckelord :Estetiska ämnens status; estetik; Freinetpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: På praktikplatser har vi sett hur de estetiska ämnenas status i skolan i allmänhet har setts som ganskalåg. Övriga lärare verkar inte ha någon större insikt i eller förståelse för den estetiska verksamheten, vilket ocksåi värsta fall kan smitta av sig på eleverna. LÄS MER

  4. 4. Ämnens värde ur skolans och elevens perspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annie Carlsson; Petter Jönsson; [2009]
    Nyckelord :Status; holistisk kunskapssyn; skolämnen;

    Sammanfattning : Anledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. LÄS MER