Sökning: "Estetiska programmet Bild och Formgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Estetiska programmet Bild och Formgivning.

  1. 1. ”Jag kan inte, det kommer inte att bli bra, det är ingen idé” : En intervjustudie om prestationsångest i bildskapande hos elever på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Kristine Arnell; [2020]
    Nyckelord :Prestationsångest; bildskapande; estetiska programmet; identitet; intervju;

    Sammanfattning : Med undersökningen vill jag synliggöra samt utöka förståelsen för prestationsångest i bildskapande, hur den yttrar sig och vad dess bakomliggande orsaker kan vara, ur ett elevperspektiv. Detta för att kunna arbeta för att förebygga och hantera den psykiska ohälsa som återkommande prestationsångest och stress kan orsaka samt arbeta mot ett hälsosamt bildskapande. LÄS MER

  2. 2. Bild och formgivning, för vem? : Analys av rekryteringen till estetiska programmets inriktning bild och formgivning

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annica Adsenius; [2018]
    Nyckelord :Estetiska programmet- Ojämn könsfördelning-Gymnasieval-Diskursanalys;

    Sammanfattning : Enligt skollag och läroplan ska skolan arbeta för jämställdhet och motverka traditionella könsroller. Ingen elev ska begränsas i sina val på grund av kön, etnicitet eller sexuell läggning. På estetiska programmets inriktning bild och formgivning har dock en särskiljande tendens avseende kön ökat under en längre period. LÄS MER

  3. 3. ”Sen då?” : Svartsyn, framtidstro och reella möjligheterför elever på det Estetiska programmet

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annamaria Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Bild och formgivning; estetiska programmet; högskoleförberedande program; kunskapssyn; kritisk diskursanalys; diskursanalys; kvalitativ studie; identitet; estetiska kunskaper; nytta; yrkesidentitet; kreativitet; bild; GY11; kreativ; entreprenöriell; kultur och konst;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att bidra med förståelse för hur skolledare och tidigare elever på det estetiska programmet värderar och diskursivt konstruerar inriktningen Bild & formgivning i aspekten estetelevers framtidsutsikter vad gäller studier och yrkesval. Jag vill på detta sätt synliggöra omgivningens syn på programmet och vad estetiska kunskaper kan ha för funktion i samhället. LÄS MER

  4. 4. Könsnormer, samhällsnormer och gymnasievalet : En kvalitativ studie med tre pojkar från det estetiska programmet bild och formgivning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mia Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Maskuliniteter; könsnormer; bild och formgivning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att ta reda på och utveckla kunskap om könsnormer om maskulinitet och andra normer som kan ha en verkan på pojkars gymnasieval till det estetiska programmets inriktning bild och formgivning. För att få reda på detta används intervjumetoden halv-strukturerad intervju tillsammans med en arrangerad fokusgrupp. LÄS MER

  5. 5. BILD & FORMGIVNING : HUR EN HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE INRIKTNING BESKRIVS 2015

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Annamaria Forsberg; [2015]
    Nyckelord :Bild och formgivning; estetiska programmet; status; GY11; kunskapssyn; teori och praktik; bild; kritisk diskursanalys; identitet; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka synen på den högskoleförberedande utbildningen Bild och formgivning hos skolledning och elever - hur inriktningen beskrivs med fokus på status och framtidsmöjligheter för eleverna. GY11 medförde att estetiska färdigheter nedvärderades inom gymnasieskolan och i uppsatsen beskrivs hur kunskapssynen på teori kontra praktik ger avtryck både inom skolan och i världen utanför. LÄS MER