Sökning: "Estetiska programmet"
Visar resultat 6 - 10 av 207 uppsatser innehållade orden Estetiska programmet.
6. Utvecklande eller utmattande? : En fenomenologisk studie av gymnasieeleversuppfattning om koncentrationsläsning inombildämnet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Inom läroplansteori behandlas aspekter av effektivitet och utförbarhet inomskolans verksamhet. Syftet med detta arbete är att undersöka gymnasieeleversuppfattningar och erfarenheter av koncentrationsläsning som undervisningsformoch dess utförbarhet i en samtida gymnasieskola. LÄS MER
7. ”Det är yvigt, spretigt men ändå ganska precist.” : Medielärares didaktiska förhållningssätt och perspektiv utifrån ett bildningsideal.
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett bildningsideal liksom didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv utveckla förståelse för medielärares förhållningssätt till utmaningar som uppstår i undervisningen utifrån mediaämnenas sammansatta karaktär. Detta besvarades utifrån tre frågeställningar. 1. LÄS MER
8. “Smält som smör och stapla dina leder” : En studie om den moderna golvteknikens formspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Ordet formspråk återkommer i flera kursplaner i det estetiska programmet med inriktning dans. Men inom modern release-baserad golvteknik, som undervisas på flera gymnasieskolor i Sverige, finns det mycket lite forskning om vad detta kan innebära. LÄS MER
9. "Det blev en hare och en sköldpadda i stället" : En fenomenografisk studie om teaterlärares syn på fenomenet tyst kunskap i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Abstrakt Teater har varit ett ämne på gymnasieskolans estetiska program sedan 30 år tillbaka. I det centrala innehållet för kursen scenisk gestaltning läggs vikt vid förmågan att tolka och analysera sceniska gestaltningar (Skolverket, 2011). Det finns därför ett behov av att formulera och artikulera dessa förmågor. LÄS MER
10. Kunskapsglapp i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Jag jobbar som gymnasielärare på estetiska programmet med inriktning media och estetik i en mellanstor stad i Sverige. Under vårterminen 2022 påbörjade vi ett utvecklingsarbete av inriktningen estetik och media på skolan där jag arbetar. LÄS MER