Sökning: "Etablerade medier"

Visar resultat 11 - 15 av 89 uppsatser innehållade orden Etablerade medier.

  1. 11. Polisen, etnisk profilering och olagliga kontroller : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sahel Moshref; [2023]
    Nyckelord :Etnisk profilering; polismyndigheten; polis; utländsk bakgrund; utsatta områden; kontroll; tillit;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som mål att undersöka om människor med utländsk bakgrund upplever att de blir utsatta för diskriminerande etnisk profilering av polis i samband med kontroll och om denna upplevelse har påverkat den kontrollerades tillit till svenska myndigheter negativt. Det är likaså ett syfte att undersöka om människor med utländsk bakgrund blir kontrollerade i högre utsträckning än människor med svensk bakgrund. LÄS MER

  2. 12. När DN flyttar in : en studie om hur den mediala bilden av Norrland kan påverkas av lokala journalistiska satsningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Victor Simon Svenfelt; Niklas Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Journalistik; Riksmedia; Nyhetsmedier; Norrland; Orientalism; Gestaltning; Dagens Nyheter; Glesbygd; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dagens Nyheter etablerade under våren 2022 lokala redaktioner i Luleå och Umeå med syftet att förmedla nyhetshändelser från Norrland till en rikspublik. Sedan uppstarten i mars 2022 till tidpunkten för genomförandet av denna studie har runt 180 artiklar producerats av redaktionens reportrar. LÄS MER

  3. 13. Arbetarklassens ”Paradise Hotel” : en kritisk diskursanalys av klasskonstruktioner och populärkulturens Reality-TV

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lisa Helgertz; Agnes Jörlin; [2022]
    Nyckelord :Ful-finkultur; reality-tv; klass; smakdistinktioner; kapital; moral; intimitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reality programmet Paradise hotel skapade stor debatt om formatet som sådant efter misstänkta sexuella övergrepp 2021. Skeendet fick stor plats på samtalsagendan såväl som på etablerade kultursidor. Frågor väcktes om reality-formatets lämplighet och huruvida det är en del av populärkulturen, som är värd att bevara eller förändra. LÄS MER

  4. 14. “Jag vill ha det hon har” - En kvalitativ studie om influencers påverkan på konsumenter vid köp av kläder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nima Ghanbarzadeh; Bahar Isa; [2022]
    Nyckelord :Kläder; köpprocess; influencers; sociala medier; Instagram; Business and Economics;

    Sammanfattning : Digitalisering, sociala medier och e-handel, tre ord som upptar en stor del av världen idag och nästan hela befolkningen är aktiva inom en eller flera områden. Dessutom har ett nytt fenomen uppkommit och är här för att stanna; influencers. LÄS MER

  5. 15. Troll på Frontex Twitter: vilka strategier används för att skada frontex anseende?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Gustav Lindberg; [2021-09-15]
    Nyckelord :Troll; desinformation; Twitter; Frontex; Taktik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt nättroll attackerar EU-byrån Frontex anseende i kommentarsfälten på organisationens Twitter. Teori: Uppsatsen presenterar ett teoretiskt ramverk som förklarar hur karaktärsmord fungerar och varför trollens taktiker används av vanliga användare av sociala medier. LÄS MER