Sökning: "Etablering i Indien"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Etablering i Indien.

  1. 1. Svenska företags etablering av dotterbolag på den indiska marknaden : Resan dit, och dess strategiska betydelse för koncerner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stella Devell; Jonathan Brandt; [2024]
    Nyckelord :Internationell expansion; dotterbolag; värdekedja; svenska koncerner; Uppsalamodellen; multinationella företag; indiska marknaden; psykiskt avstånd;

    Sammanfattning : Den indiska marknaden har länge varit attraktivt för svenska koncerner. En strategi för internationell expansion är etableringen av dotterbolag, vilket flera svenska multinationella koncerner implementerat. LÄS MER

  2. 2. Transnationella företags intressens påverkan på staters agerande

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannes Oscarsson; Sebastian Wilgotsson; [2021]
    Nyckelord :Transnationella företag; Liberalism; Marxism; Konstruktivism; Kolonisering; Internationella Relationer; Brittiska ostindiska kompaniet; Indien; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna text har som syfte att genom en fallstudie av det brittiska ostindiska kompaniets påverkan på den brittiska staten under koloniseringen av Indien visa vikten av att föra in transnationella företag i IR. I analysen undersöks hur liberalismens och marxismens analys av koloniseringen förändras när transnationella företag tas in som analysenhet. LÄS MER

  3. 3. Internationalization of Small and Medium-Sized Enterprises towards an Emerging Market : A study of Swedish Tech Companies in India

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Prachi Laxman; Ferha Ahmed Shameil; [2020]
    Nyckelord :Born Global; SME; Business Network; Brand Strategy; Internationalization; Emerging Market; Tech and Digitalization; Born Global; SMF; Affärsnätverk; Varumärkesstrategi; Internationalisering; Tillväxtmarknad; Tech och Digitalisering;

    Sammanfattning : The changes in consumer patterns, digitalization, and the augmented diplomatic relation between Sweden and India has opened new opportunities for Swedish small- and medium-sized enterprises (SMEs) to enter the Indian market, which is characterized as an emerging market. Although SMEs often have scarce resources, they are succeeding in entering foreign markets and competing with Multinational corporations (MNCs). LÄS MER

  4. 4. Ready, Set, India : En studie om kulturens påverkan på svenska företag under deras etableringsprocess i Indien

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Robin Karlsson; Daniel Lange; [2013]
    Nyckelord :Sverige; Indien; etableringsprocess; kultur; kulturella skillnader; anpassning till ny kultur; företagsrelation; kulturella influenser; etablering; kulturellt inflytande; svenska företag;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att titta närmare på hur svenska företag angriper och bearbetar kulturella skillnader mellan Sverige och Indien. Frågor som hur dessa skillnader påverkar en företagsrelation och hur ett företag anpassar sig till dessa kommer att tas upp. LÄS MER

  5. 5. Globaliseringen av supermarkets och dess påverkan på den indiska marknaden ur ett hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Rebecca Hammel; Matilda Klasson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka vad effekten kan bli av den detaljhandelsreform som ägt rum i Indien, november 2012. Reformen innebär att företag med flera varumärken får etablera sig med en maximal ägarandel på 51 %. Öppningen önskas ge en ökning av utländska direktinvesteringar. LÄS MER