Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Fatima Zahra El Bakouri; Madina Alieva; [2019-02-17]
    Nyckelord :Nyanlända elever; svårigheter; repertoarer; interkulturell pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och uppfattning kring lärarens förhållningssätt till mångkulturalitet i högstadiet, åk 7-9 dels i förberedel-seklass och dels i ordinarie klass.Teori:Våra resultat har vi tolkat enligt ett sociokulturellt perspektiv samt begreppen känslomässig undervisningsetik/ethic of discomfort, meningserbjudande undervisning, repertoarer och orkestrering i klassrummet samt ett interkultu-rellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Etik - skolans fostran : En litteraturstudie om hur lärare undervisar kring etik inom religionskunskap och utmaningar de upplever inom området

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Åberg; Malin Holmgren; [2019]
    Nyckelord :etik; moral; undervisning; etikövningar; metoder; utmaningar.;

    Sammanfattning : Med hjälp av denna litteraturstudie vill vi ge lärare, lärarutbildare och lärarstudenter en inblick i hur etikundervisning kan organiseras samt visa på diverse utmaningar som lärare upplever inom ämnet. Syftet med litteraturstudien är att undersöka vad samtida forskning säger om hur lärare arbetar för att utveckla elevers reflektions- och resonemangsförmåga inom etikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Den sociala situationen för ungdomar med autismspektrumtillstånd i ordinarie gymnasieklasser

    Master-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Sofia Serneke; [2019]
    Nyckelord :adolescents; autism spectrum disorder; inclusion; relational pedagogy; social situation; success factors; upper secondary school;

    Sammanfattning : There are few studies reporting the voices of adolescents with autism, especially concerning their situation in school. Most studies are about children with autism and from the perspectives of their parents or teachers. LÄS MER

  4. 4. Vad kan djurs empatiska förmåga innebära för vårt omsorgsetiska ansvar?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Malin Wolters; [2019]
    Nyckelord :empati; djur; lidande; elefanter; schimpanser; barn; moral; omsorgsetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka om djur kan känna empati och att utforska vad det kan innebära för djurs förmåga att känna lidande. I omsorgsetikens anda diskuteras sedan vilken betydelse detta skulle kunna ha för vårt moraliska ansvar gentemot djuren, inom alla sfärer av djuranvändande. LÄS MER

  5. 5. ”Vi vill göra vårt jobb och göra det rätt, men vi vill ju inte att någon ska dö på grund av det”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tekla Lundin Makungu; [2019]
    Nyckelord :den nya gymnasielagen; implementering; etiskt dilemma; lärare; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The “nya gymnasielagen” brought with it a risk that teacher’s marks and attendance rate reports can be a basis for whether or not newly arrived immigrant students can have a continued residence permit. Many teachers who have criticized the law have had worries for the power given to them concerning individual student’s possibilities to obtain residence permits. LÄS MER