Sökning: "Ethos pathos logos"

Visar resultat 11 - 15 av 209 uppsatser innehållade orden Ethos pathos logos.

  1. 11. Gestalting av en kris : En retorikanalys av covid-19 dokumentärer på SVT

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maryam Yazdan Abad; [2023]
    Nyckelord :retorikanalys; covid-19;

    Sammanfattning : Under historien har människor drabbats av olika samhällskriser. Den första fallet av covid-19 upptäcktes i staden Wuhan i december 2019. Den 31 januari 2020 bekräftades första fallet i Sverige. Myndigheter, regioner, kommuner och andra aktörer har genomfört olika insatser för att hantera krisen. LÄS MER

  2. 12. Debatten om avskaffandet av revisionsplikten : Går den att förstå?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lisa Roos; Veronika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Debate; rhetoric; ethos; logos; pathos; narrative; accounting; the political perspective; audit duty; abolition of audit duty; economic crime; Debatt; retorik; ethos; logos; pathos; narrativ; redovisning; det politiska perspektivet; revisionsplikt; avskaffande av revisionsplikt; ekonomisk brottslighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revisionsplikten var länge obligatorisk för alla aktiebolag i Sverige men avskaffades år 2010 för små aktiebolag som ett led i att förenkla för företagare. Avskaffandet skapade en debatt mellan olika aktörer. LÄS MER

  3. 13. Ethos, Pathos, Logos - Gilla, Kommentera, Dela : En kvalitativ innehållsanalys om de likheter och olikheter mellaninfluencer nivåerna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Carl Sundbom; Sofie Söder; [2023]
    Nyckelord :influencer; retorik; parasociala interaktioner; emojis; influencer marketing;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det problemområde vi utgår ifrån i denna studie är att det finns skillnader och flera genomgående teman i hur ett betalt samarbete ser ut och skapas beroende på vilken nivå en influencer ligger på, det vill säga micro, macro och megainfluencers. Syftet med studien är att undersöka olikheter och likheter i retoriken av betalda samarbeten publicerade på Instagram av olika nivåer av influencers, dessa influencer nivåer är; mico influencers, macro influencers och mega influencers. LÄS MER

  4. 14. "Dela gärna vidare" : En kvalitativ innehållsanalys av svenska partiledares kriskommunikation på Instagram under sommaren 2023 gällande koranbränningarna och det försämrade säkerhetsläget

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Malva Mårtensson; Ida Lindroos; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Quran burnings; deteriorating security situation; crisis communication; Swedish party leaders; semiotics; rhetoric.; Instagram; koranbränningar; säkerhetsläget; kriskommunikation; svenska politiker; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Under sommaren 2023 präglades Sverige av koranbränningar och ett försämrat säkerhetsläge. Studien undersöker svenska partiledares kriskommunikation på plattformen Instagram under denna period och studiens syfte är således att undersöka hur svenska partiledare använde plattformen Instagram som kommunikationskanal för kriskommunikation under sommaren 2023. LÄS MER

  5. 15. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER