Sökning: "Etik funktionsnedsättning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Etik funktionsnedsättning.
1. STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service. Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. LÄS MER
2. Omvårdnaden för patienter med intellektuell funktionsnedsättning : En kvalitativ litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Cygan S & Mulhi V. Omvårdnaden för patienter med intellektuell funktionsnedsättning. En kvalitativ litteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER
3. Bör vi säga handikappad?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/RetorikSammanfattning : Denna uppsats behandlar hur vårt språk påverkar vår förståelse av verkligheten, och hur detta i sin tur kan tänkas påverka människor med funktionsskillnader. Analysen utgår ifrån en korpusundersökning av olika benämningar för människor med funktionsskillnader, detta för att se i vilka kontexter de olika orden används. LÄS MER
4. Utmaningar i det integrerade klassrummet : En kvalitativ studie om lärares upplevelser i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare hanterar att undervisa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) som är integrerade i en grundskoleklass samt vilka utmaningar lärarna ställs inför. Studiens utgångspunkt är Vygotskijs sociokulturella perspektiv som vi har kompletterat med Nilholms och Göranssons (2013) indelning i begreppsdefinitioner av inkludering. LÄS MER
5. Utveckla förmågor hos elever i gymnasiesärskolan : Utökade möjligheter till arbete, valmöjligheter och friheter
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Förmågor är något vi alla människor föds med och utvecklar under hela vårt liv. I gymnasiesärskolans läroplan (2013b) dokumenteras förmågor att utveckla under elevens skolgång bl.a. förmågor viktiga för framtida vuxenliv/arbetsliv. LÄS MER