Sökning: "Etik funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Etik funktionsnedsättning.

  1. 1. STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Bryneson; [2022-01-31]
    Nyckelord :stödpedagog; LSS; daglig verksamhet; analytisk dualism; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; etik inom omsorgen; support educator; daily activities; analytic dualism; neuropsychiatric disabilities; ethics in care;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service. Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. LÄS MER

  2. 2. Omvårdnaden för patienter med intellektuell funktionsnedsättning : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Vian Mulhi; Sara Cygan; [2021]
    Nyckelord :Communication; Intellectual disability; nurse; nursing; patient.; Intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; omvårdnad; patient; sjuksköterska. 2;

    Sammanfattning : Cygan S & Mulhi V. Omvårdnaden för patienter med intellektuell funktionsnedsättning. En kvalitativ litteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER

  3. 3. Bör vi säga handikappad?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Lovisa Johansson; [2020]
    Nyckelord :Doxologi; funkofobi; ordvalsanalys; etik; retorik; handikappad; funktionsnedsättning; funktionsskillnad; maktkritik; korpusundersökning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur vårt språk påverkar vår förståelse av verkligheten, och hur detta i sin tur kan tänkas påverka människor med funktionsskillnader. Analysen utgår ifrån en korpusundersökning av olika benämningar för människor med funktionsskillnader, detta för att se i vilka kontexter de olika orden används. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar i det integrerade klassrummet : En kvalitativ studie om lärares upplevelser i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Hedström; Ulrica Johans; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; integrering; lärare; kursplaner; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare hanterar att undervisa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) som är integrerade i en grundskoleklass samt vilka utmaningar lärarna ställs inför. Studiens utgångspunkt är Vygotskijs sociokulturella perspektiv som vi har kompletterat med Nilholms och Göranssons (2013) indelning i begreppsdefinitioner av inkludering. LÄS MER

  5. 5. Utveckla förmågor hos elever i gymnasiesärskolan : Utökade möjligheter till arbete, valmöjligheter och friheter

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ragnhild Andersson; [2018]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; Förmågor; Intellektuell funktionsnedsättning; Arbete; Valmöjligheter;

    Sammanfattning : Förmågor är något vi alla människor föds med och utvecklar under hela vårt liv. I gymnasiesärskolans läroplan (2013b) dokumenteras förmågor att utveckla under elevens skolgång bl.a. förmågor viktiga för framtida vuxenliv/arbetsliv. LÄS MER