Sökning: "Etik i Näringslivet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Etik i Näringslivet.

  1. 1. Etik och säkerhet när AI möter IoT

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Bojan Radosavljevic; Axel Kimblad; [2019]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Internet of Things; Machine learning; Security; Ethical use; Valuecreation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle går den tekniska utvecklingen fort framåt. Artificiell intelligens och Internet of Things är två tekniker inom utvecklingen vars popularitet har ökat på senare tid. LÄS MER

  2. 2. Artificiell intelligens inom rekryteringsprocessen - Med fokus på rationalitet, etik och användningsområden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Micaela de Petris; Leila Ramirez; [2019]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; HR; Bias; Rationality; Recruitment process;

    Sammanfattning : Artificiell Intelligens (AI) är idag mycket omtalat. Det finns flera olika användningsområden för AI, det kan vara bild-, ljud- och ansiktsigenkänning, personliga personalassistenter, robotik med mera. AI har på senare tid även börjat implementeras inom HR-arbetet och har påverkat den traditionella rekryteringsprocessen. LÄS MER

  3. 3. Hur bör näringslivet förhålla sig till de globala målen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Pia Andersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att klara av att nå de globala målen till 2030 kommer det verkligen krävas en enorm ansträngning, en förändring av världen och av vår världsbild, där näringslivet har ett stort ansvar och en stor roll att spela, skriver Lise Kingo, verkställande direktör på FN:s Global Compact.[1] Vi kan inte blunda för verkligheten då vår planet är under stort tryck, mänskligheten utövar negativa förändringar i den globala miljön som resulterar i klimatförändringar, skogsskövling, brist på mångfald, försurning av haven, jorderosion och föroreningar. LÄS MER

  4. 4. Annonseringsplats: Inte en plats för alla – en intersektionell studie av annonsmaterial i tidningen VeckoRevyn

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Sylvander; Fanny Lindén; Rebecka Johansson; [2017]
    Nyckelord :Nyckelord: intersektionalitet; representation; mångfald; VeckoRevyn; annonsmaterial; General Works;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker om en förändring har skett av representation och mångfald i VeckoRevyns annonser mellan år 2000 och 2016. Analysen är huvudsakligen baserad på feministisk teori och dagordningsteorin, och utgår från ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning inom svensk kollektivtrafik

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Mikael Dehlin; Poly Füstös; [2009]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative;

    Sammanfattning : Utvecklingen inom näringslivet tycks gå mot ett mer ansvarsfullt företagande, men hur kan man veta vilket arbete som egentligen sker och vilka effekter detta får? De tre viktigaste identifierade dimensionerna av ansvarfullt företagande för en hållbar utveckling är ekonomi, miljö och etik (sociala aspekter). Ett uppmärksammat ramverk i sammanhanget är Global Reporting Initiatives riktlinjer och företagen såväl som regeringen har identifierat behovet av ett mer aktivt arbete med hållbar utveckling och redovisningen av detta. LÄS MER