Sökning: "Etik och Skola"
Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Etik och Skola.
21. Bland fiktiva hjältar och moraliska förebilder : En didaktisk studie av frälsarfigurer i populära ungdomsfilmer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Teologiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
22. Leda och bli ledd : En essä om moralens tvetydighet och det goda ledarskapet i idéburna organisationer
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Abstract In this study I explore everyday leadership in a philosophical and existential perspective, based on a field study with three deep interviews with leaders for non-profit organisations that offers alternative social, school and care activities as a complement to the welfare that society provides. A fourth voice that is contributing to the study material and running throughout the text in reflections, discussions and analyses is mine, and thus my professional experiences are also part of the research material. LÄS MER
23. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER
24. Kalla vindar : En vetenskaplig essä berörande demokrati, etik och ledarskap i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : .... LÄS MER
25. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER