Sökning: "Etik och Skola"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Etik och Skola.

  1. 21. Bland fiktiva hjältar och moraliska förebilder : En didaktisk studie av frälsarfigurer i populära ungdomsfilmer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Teologiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natalie Danneil Wahlström; [2017]
    Nyckelord :Frälsarfigurer; religionsundervisning i skola; etik; moral; livsfrågor;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Leda och bli ledd : En essä om moralens tvetydighet och det goda ledarskapet i idéburna organisationer

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Paula Hämäläinen-Karlström; [2017]
    Nyckelord :Leadership in non-profit organisations; moral and ethics; authenticity and leadership.; Ledarskap i idéburna organisationer; moral och etik; autentiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Abstract  In this study I explore everyday leadership in a philosophical and existential perspective, based on a field study with three deep interviews with leaders for non-profit organisations that offers alternative social, school and care activities as a complement to the welfare that society provides. A fourth voice that is contributing to the study material and running throughout the text in reflections, discussions and analyses is mine, and thus my professional experiences are also part of the research material. LÄS MER

  3. 23. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Svahn; [2017]
    Nyckelord :ethics; freedom of speech; New Public Management; upper secondary education; Whistleblowing; Sweden; etik; gymnasieskolan; New Public Management; Whistleblowing; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER

  4. 24. Kalla vindar : En vetenskaplig essä berörande demokrati, etik och ledarskap i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nicolas Björk-Lindberg; [2017]
    Nyckelord :demokrati; fritidshem; skola; normkritik; vetenskaplig essä;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Linder; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; etik; förskola; inkludering; moral; normer och värden; relationell pedagogik och värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER