Sökning: "Etik och Skola"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade orden Etik och Skola.

  1. 6. Etik i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Daniel Dawit; [2020-02-26]
    Nyckelord :Etisk Kompetens; Elevperspektiv; Etik och Moral; Medierad handling; Etik och Skola;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to explore the ethical competence of middle school students in Sweden with the purpose of finding out what factors affect their ethical development. To do so, material from a pedagogical research project called EthiCo has been obtained, where students in year five have answered a survey containing examples of ethically challenging situations. LÄS MER

  2. 7. Den vita lögnen : En studie om samverkan mellan skola och hem samt dess påverkan på relationer mellan pedagog/elev och pedagog/vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Gibson; Fredrik Larsson; [2020]
    Nyckelord :collaboration; communication; ethics; asymmetric symmetrical relationship; leisure center; school; trust; dialogue; relationship competence; practical knowledge; samverkan; kommunikation; etik; asymmetrisk symmetrisk relation; fritidshem; skola; tillit; dialog; relationskompetens; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : In our independent work, the purpose for us is to gain an increased insight into the complex collaboration that exists between educators and guardians and to gain an increased insight into the relationship between educator and student. We believe that this is not a sufficiently explored topic in the after-school center and the challenge therefore lies in finding suitable literature that relates to our independent work. LÄS MER

  3. 8. Från tolkning till implementation : En litteraturstudie om de globala målen för hållbar utveckling och dess påverkan på undervisning från lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Jasmina Demirovic; Hana Suta; [2020]
    Nyckelord :Education for Sustainable Development; school; curriculum; SDG; teaching; Utbildning för hållbar utveckling; skola; läroplan; globala mål för hållbar utveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna litteratur studie syftar till att undersöka hur hållbar utveckling implementeras i undervisning utifrån de globala målen samt milleniemålen. Hur lärare samt lärarstudenter arbetar med hållbar utveckling men även på vilka sätt tidigare forskning visar hur elever har nytta av undervisning för hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 9. Vad säger forskningen om religionsdidaktik och dess etiska innehåll? : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Brännholm; Johan Sellberg; [2020]
    Nyckelord :Religion; sekularisering; mångfald; skola; lärare; religionskunskap; etik; didaktik och läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa tidigare forskning kring ämnet religionsundervisning i Sverige med ett fokus på dess etik samt etiska aspekter. Frågor som ska besvaras i kunskapsöversikten är följande: Hur bör religionslärare förhålla sig till undervisningen i dagens mångkulturella samhälle, hur ser etiken och de etiska aspekterna ut i religionsundervisningen och hur ska läraren bemöta dessa? Kunskapsöversikten utgår från nio vetenskapliga artiklar från tidskriften Nordidactica samt relevanta litteraturstudier och böcker med koppling till ämnet etik och religion. LÄS MER

  5. 10. Retorikens etik i en skolkontext : en kvalitativ undersökning för att synliggöra retorikteorins potential att implementera det etiska perspektivet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Persson; [2020]
    Nyckelord :retorik; etik; det etiska perspektivet; metaspråk; perspektivism; rhetoric; ethics; the ethical perspective; metalanguage; perspectivism; skola; svenskämnet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur retorikteorins etiska aspekter kan implementera det etiska perspektivet i retorikundervisningen i Svenska 1, 2 och 3. Vidare strävade jag efter att synliggöra hur lärare betraktade möjligheten att involvera eleven i etisk reflektion med hjälp av retorikens metaspråk. LÄS MER